Geplaatst: vr aug 26, 2011 10:28
 Met dank aan Lacrimosa voor deze prachtige header.
Mankend loopt Noah door de gangen van de Hogwarts Express. Moest hij al een puberale leeftijd hebben bereikt en reeds acne en een wispelturig karakter hadden gekweekt, dan had hij nu vast ook al okselvijvers. Maar Noah is pas twaalf en verrevan een opstandige puber, dus het zweten wordt beperkt tot enkele kleine druppeltjes die pronken op zijn voorhoofd. Waarom moest ik ook alweer zoveel boeken meenemen? vraagt hij bij zichzelf af, terugdenkend aan het moment een kwartier geleden, toen hij met veel moeite zijn hutkoffer op de trein probeerde te laden. Het ding was werkelijk volgestouwd met boeken en dat heeft nu zijn tol geëist: een misse stap, een omgeslagen enkel en daar loop je dan, proberen een goede eerste indruk achter te latend: mankend.
Hij strompelt wat verder met twee boeken onder zijn armen. Zijn Hogwarts kostuum heeft hij net aangetrokken op het toilet (dat overigens veel groter was dan dat ene krakkemikkige deurtje in het midden van de trein zou doen vermoeden - hij besloot het straks even op te zoeken in Hogwarts, A History; één van de boeken die hij onder zijn arm meedraagt) in een poging om er niet al vanaf de eerste dag van tussenuit te springen. Hij hoopt dat het niet zichtbaar is, maar hij is zo zenuwachtig als iets. Voor wie de jongen niet kent, kunnen de zweetdruppels op zijn voorhoofd en de 'ik weet niet waar ik heen ga, mama, help me'-gelaatsuitdrukking duidelijke nervositeitssignalen zijn. Voor wie hem echter wel kent, kan het met minder doet: hij eet speculoos.
Noah is al sinds lange tijd verslaafd aan speculoos. Op zich is het geen wonder dat hij ook nu een speculooskoekje vastheeft en daar nerveus op aan het knabbelen is. Maar de frequentie waarmee hij knabbelt ligt opmerkelijk hoger dan normaal. Moge het een signaal zijn voor een lichte vorm van doodsangsten die hij nu ondergaat. Gelukkig heeft hij zijn allerbeste vriend op een voetstap van hem verwijderd: Boq, zijn dikke rosse kater, die naast dik en ros ook nog eens geweldig lui en ongeĂŻnteresseerd is. Noah had al alles over de Hogwarts Houses gelezen en hij was ervan overtuigd dat Boq met zijn lastige karakter een Slytherin zou zijn. Ook nu volgt de kat hem weer, zij het deze keer minder lui en vooral etend: hij peuzelt met volle teugen de brokjes speculoos van de grond die Noah per ongeluk laat vallen. Hoewel Boq en Noah weinig gemeen hebben, hun liefde voor speculoos is onbreekbaar en eeuwig.
Wanneer hij hoort dat de trein een stoomgeluidje maakt, gevolgd door een fluitsignaal van de machinist, besluit Noah nog snel naar het dichtsbijzijnde raam te lopen in de hoop een glimp op te vangen van zijn ouders. Hij kan zich nog net tussen enkele gezichten doorpiersen en een treurig wuifhandje afschieten naar zijn mama en papa - die al minstens even zenuwachtig zijn als Noah zelf. Twee fiere brokken volwassenheid met perfecte, gladde huid staan tot zijn grote jolijt niet eens ver van hem verwijderd, wat hen alledrie de kans heeft de nodige 'doe het goed, jongen' en 'ik zal jullie proberen trots te maken'-blikken uit te wisselen. Noah kan het nog steeds niet geloven, zijn ouders evenmin. Die brief was vreemd geweest, maar alles daarna was zo mogelijk nog gekker. Hoe ze samen naar Diagon Alley waren gestapt, hoe ze alle nodige inkopen hadden gedaan,... Zijn ouders mochten dan wel rasechte Muggles zijn; die fierheid op hun tovenaarszoon was duidelijk merkbaar. Noah is dan ook de perfecte samensmelting van zijn beide ouders; de leergierigheid en boeken-obsessie van zijn mama, het zweverige kantje van zijn papa.
Wanneer de trein vaart begint te maken en Noah de blikken van zijn ouders uit het oog verliest, besluit hij zich om te draaien en een plekje in een coupé te gaan zoeken. Ergens hoopt hij nog een leeg exemplaar te vinden, maar die hoop verdwijnt al snel wanneer hij verder doorheen de gang stapt en merkt dat de meeste coupés al praktisch vol zitten. Hij besluit alle moed bij elkaar te rapen en zijn sociale vaardigheden op te zoeken (die miniem en te verwaarlozen zijn) en trekt de deur van de eerstvolgende coupé open die zo goed als stampensvol zit. Net op dat moment vraagt een jongen luidop wie van hen al eens Quidditch heeft gespeeld. Wat een slechte timing. Als het iets is waar hij geen kaas heeft van gegeten, dan is het wel sport. Laat staan Magische Sport.
"Uhm.. Kan ik er nog in?" vraagt hij, ietwat té verlegen en hopend dat de jongen hem gunstig gezind is en het niet erg vindt dat hij even het alom-boeiende onderwerp 'Quidditch' onderbreekt. "De rest zit nogal vol," plakt hij er nog achteraan. Alsof dat iets helpt, Noah. Hier zit het mogelijk nog voller. Met Hogwarts, A History en Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West (een Mugglebook waar hij verzot op is en het al minstens drieëntwintig keer heeft uitgelezen) onder zijn arm, speculooskorreltjes op zijn gewaad, zijn zwarte das (voorzien van Hogwarts logo) ietwat scheef onder zijn hemd geknoopt en een dikke rosse kater aan zijn voeten geklemd, probeert Noah zich recht te houden en enige maturiteit uit te stralen. Een geforceerde 'ik ben nieuw'-glimlach blijft helaas niet uit.