Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Harry Potter Parodieën Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Prongs_
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 49 Sikkels

Prongs_ is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2006 17:01 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bee schreef:
Prongs_ schreef:
Bee schreef:
Prongs_ schreef:
ohw nee.. bij die boeken heb ik juist.. SCHEI ERMEE UIT Exclamation
hihi die filmpjes vind ik wel echt vet ja haha.. Hagrid: 'You're a woman Harry'.
haha.. maar bij mij ligt het er maar net aan.. of Harry Potter -fans een parodie maken (dus mensen die de boeken daadwerkelijk hebben gelezen en er wel echt iets om geven maar gewoon iets grappig willen doen), of mensen die Harry Potter haten en het doen om heel HP belachelijk te maken, dus mensen die het helemaal niet gelezen hebben en er niets vanaf weten, die kan ik niet hebben !! Evil or Very Mad

Hoe kan je nu een parodie op iets maken wat je niet kent?
Als je ene parodie maakt moet je toch iets weten van de verhalen?

nou, je hebt toch ook mensen die zeggen van; Oohw, Harry Potter, dat is toch voor kleine kinderen?? haha wat stom dat jij dat leuk vindt.. en dan hebben ze 1 of 2 films gezien en daaruit trekken ze hun conclusies.. geloof me, ik ken er genoeg...
dan krijg je dus hele foute parodieen met 'hocus pocus ik wou dat je een konijn was' fsoo.... en hele cliche dingen met vliegende bezemstelen en toverdranken en toverhoeden enzo..

Maar dan hebben ze de eerste 2 films gezien. En weten ze er tenminste iets van.
Als je het absoluut niet kent en gewoon iets probeert, dan is het niet leuk denk ik maar.
Maar iet sanders interpreteren kan leuk zijn.

naaa, ik vind eigenlijk ook niet dat je iuit mag gaan van de films, die geven zo'n vertekend beeld.. de films zijn echt wel goed ! maar de boeken nog beter, en de boeken zijn duidelijk niets voor kleine kinders, ik vraag me af of ze het na de 5e film nog kunnen volgen.. maar goed..
tis inderdaad niet leuk als je flauwe parodieen te zien krijgt, waarin hp wordt afgeschilderd als iets simpelsaais, maar ik vind die filmpjes wel echt meesterlijk haha, daar kan ik wel om lachen.. maar bijvoorbeeld parodietjes zoals Barry Trotter daar kan ik niet om lachen..

~The Rebellion Begins~
Profiel bekijkenStuur privébericht
Shoka
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 78 Sikkels

Shoka is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2007 16:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oh! Mag ik dit Topic bumpen? Ik vindt parodie heel leuk! Met allemaal random dingen en zo. Razz Hier wel 301 dingen van Harry Potter parodie. Zitten hele geinige tussen. Very Happy Zal wel eens de grappigste hier zetten, maar nu heb ik geen tijd. Razz Wat doe ik dan nog hier? XD
Maar dat van Tanja Grotter vondt ik best wel stom. Zoals inplaats van Zwerkbal, bezemstelen, dat daar dan op instrumenten wordt gevlogen. Volgens mij was die schrijver gewoon in een melige bui, of hij wou een parodie van Harry Potter maken. (Dat laatste lijkt me logisch) Als het goed is, is het nog in België verkrijgbaar? Of niet meer? Nouja, maar in dat land (Volgens mij Rusland) werdt dat dus echt goed verkocht. Shocked Gelukkig is dat nu verboden. Alhoewel ik toch wel het boek zou willen lezen en kijken hoeveel er verandert is. De namen slaan ook nergens op. Volgens mij was Voldemort een vrouw. LOL! XD

Ik eis zomer!
Toverstokje
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

Toverstokje is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2007 18:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Shoka schreef:
Oh! Mag ik dit Topic bumpen? Ik vindt parodie heel leuk! Met allemaal random dingen en zo. Razz Hier wel 301 dingen van Harry Potter parodie. Zitten hele geinige tussen. Very Happy Zal wel eens de grappigste hier zetten, maar nu heb ik geen tijd. Razz Wat doe ik dan nog hier? XD
Maar dat van Tanja Grotter vondt ik best wel stom. Zoals inplaats van Zwerkbal, bezemstelen, dat daar dan op instrumenten wordt gevlogen. Volgens mij was die schrijver gewoon in een melige bui, of hij wou een parodie van Harry Potter maken. (Dat laatste lijkt me logisch) Als het goed is, is het nog in België verkrijgbaar? Of niet meer? Nouja, maar in dat land (Volgens mij Rusland) werdt dat dus echt goed verkocht. Shocked Gelukkig is dat nu verboden. Alhoewel ik toch wel het boek zou willen lezen en kijken hoeveel er verandert is. De namen slaan ook nergens op. Volgens mij was Voldemort een vrouw. LOL! XD

het derde filmpje, met de tekst : no idea it belong to any particular show. just happen to bump into it. quite a funny spoof of harry potter ,
is lichtelijk puberaal maar wel erg grappig. Ik heb echt zitten lachen.

Chris.
Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Verdiend: 0 Sikkels

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2007 19:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Als het echt duidelijk is dat het een parodie is op harry potter en volgens mij is dat bij Tanja Grotter duidelijk het geval dan vind ik het niet zo erg. Dan kun je het volgens mij ook geen plagiaat noemen. De filmpjes die ik tot nu toe heb gezien vond ik wel grappig.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Bee
Oude Forumnaam: Super Mean Duiveltje Schoolkampioen
Schoolkampioen

Verdiend: 503 Sikkels

Bee is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2007 19:31 Terug naar boven Sla dit bericht op

A.Perkamentus schreef:
Als het echt duidelijk is dat het een parodie is op harry potter en volgens mij is dat bij Tanja Grotter duidelijk het geval dan vind ik het niet zo erg. Dan kun je het volgens mij ook geen plagiaat noemen. De filmpjes die ik tot nu toe heb gezien vond ik wel grappig.

Tanja Grotter vind je niet erg? Hoezo?

Dat was toch gewoon Harry Potter maar een klein beetje anders.

Ik dacht dat de parodie Barry Trotter heette.
EN ik vind parodieën meestal wel leuk. (Dit op voorwaarde dat het goed gedaan is)

Ravenklauw!
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 13:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

A.Perkamentus schreef:
Bee schreef:
A.Perkamentus schreef:

Tanja Grotter vind je niet erg? Hoezo?

Dat was toch gewoon Harry Potter maar een klein beetje anders.

Ik dacht dat de parodie Barry Trotter heette.
EN ik vind parodieën meestal wel leuk. (Dit op voorwaarde dat het goed gedaan is)

Nou ik bedoelde vooral dat het duidelijk een parodie moet zijn. En dat het dan soms wel grappig is, maar ik heb de boeken van Tanja Grotter nog nooit gelezen, dus ik kan er niet echt over oordelen.

Het eerste boek van Tanja Grotter is in het Nederlands vertaald en is echt héél saai. Het is gewoon iemand die met Rowling talenten gaat lopen en er zijn naam onder zet. Echt niet grappig, dus.

Dit al gelezen?

Citaat:
In Latijns-Amerika hebben heel wat mensen een nieuw Harry Potter-boek gekocht in de overtuiging dat dat het écht laatste boek was. Helaas, zitten ze met een Piraatversie opgescheept!

In landen als Ecuador, Bolivia, Peru en Venezuela werd onlangs een boek verkocht waarvan men dacht dat het door Rowling geschreven was, maar niets is minder waar! Het werd vooral op straat verkocht, maar ook in de boekhandels werd het verkocht! Er hingen zelfs posters van in de boekenwinkels.

En wie is de schuldige? Die blijft natuurlijk anoniem, wat had je gedacht? De schrijfster van de fan-fic treft in elk geval geen schuld.

De jonge Ninotchka, die vol ongeduld zit te wachten op het laatste Potter-boek, had onlangs voor haar plezier een fanfic geschreven over hoe het zou kunnen gaan. Iemand moet die fanfic in boekvorm gegoten hebben en verkocht hebben. Ninotchka voelt zich erg slecht, omdat ze bang is van plagiaat beschuldigd te worden, terwijl ze van niks wist.

En de opbrengst van het boek gaat naar...? Dat weet niemand! In elk geval niet naar Rowling of Ninotchka, want beiden waren van de verkoop eerst niet op de hoogte.

Het boek koste $10 en had de titel "Harry Potter y la Sombra de la Serpiente" (Harry Potter en het schaduw van de slang).

Hier is een poster te zien die in de winkels prijkte. De mensen die het boek gekocht hebben, worden verzocht het exemplaar terug in te leveren...

Bron: HarryLatino.com

Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 13:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dan ben je echt dom dat je dat boek gaat kopen. De meeste fans weten toch wel dat het boek "Deathly Hallows" gaat heten, en je kan ook nagaan dat dat niet de cover is van het boek.

Maar ja wel lullig voor het meisje die de fanfic geschreven had.

Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 13:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Witch_Eva schreef:
Dan ben je echt dom dat je dat boek gaat kopen. De meeste fans weten toch wel dat het boek "Deathly Hallows" gaat heten, en je kan ook nagaan dat dat niet de cover is van het boek.

Misschien zijn er in LatijnsAmerika niet zo veel mensen met een pc of mensen die naar websites gaan van HP. In dat geval kunnen ze ook niet weten wat de titel is. En misschien zijn er daar wel meer boeken verkocht met de kaft van de film...?

Oude Forumnaam: Nederlandse Hermelien Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Carla is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 15:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Lupos-freak schreef:
Witch_Eva schreef:

Misschien zijn er in LatijnsAmerika niet zo veel mensen met een pc of mensen die naar websites gaan van HP. In dat geval kunnen ze ook niet weten wat de titel is. En misschien zijn er daar wel meer boeken verkocht met de kaft van de film...?

Ik vind dit een beetje dom. Wie koopt er nu een boek 7 met de kaft van film 4? Dat is toch helemaal niet logisch? En een beetje Harry Potter fan weet toch de echte titel van boek 7 wel. Jammer voor de echte schrijfster, die nu erg benadeeld wordt, omdat ze een rechtszaak aan haar broek kan krijgen. Maar misschien betekent het ook wel haar doorbraak als schrijfster of journalist, als zoveel mensen het boek gekocht hebben (en misschien ook wel goed vonden?).

Hgriffel schreef:
jaaah
ik heb ook het boeken van Tanja grotter gelezen...
ik vond het grappig dat het zo hard leek op HP
maar na een tijd stopte ik met lezen! Rolling Eyes

Hoe heb jij dat kunnen lezen? Het mocht toch helemaal niet in het Nederlands uitgebracht worden? Ik heb op zichzelf geen grote bezwaren tegen een parodie, een goede parodie kan ook heel erg grappig en leuk zijn, denk maar aan meesterlijke parodiefilms of parodiestukjes in films (in shrek 2 zitten er bijvoorbeeld heel veel). Een parodie van Harry Potter vind ik net iets anders, omdat dat bij mij wel een beetje gevoelig ligt (omdat ik zo erg van de boeken hou). Ook al die dingen met Balkenende een aantal jaar geleden vond ik niet bepaald leuk.

Jalf zegt: Niet dubbelposten

OFCYN
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 48 Sikkels

OFCYN is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2007 12:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

hey
ff zegge tanja grotter is debiel

MAAR denke jullie dat rowling alles zelf heeft verzonnen elke schrijver neemt citaten van bekende personen, gebeurtenissen thuis,familie,tv,straat of boeken over
ze creeren een idee en vervormen verhalen een beetje en zo krijg je talloze creaties alleen valt het niet op omdat er zoveel verschillende dingen in verwerkt zijn

bv.
anderling zei: neem me het niet kwalijk dat ik je toch huiswerk geef potter mocht je morgen aan een of andere myserieuse dood sterven hoef je het niet inteleveren

de bekende dichter aristoclates zei dit ook tegen zijn leerling in kwetie, die een orakel had gehoord over zijn spoedige dood die zou naderen

om maar een voorbeelt te geven

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Lady Voldermort is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 19:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Barry Trotter, zo schrijf je het toch?, dat is dan de enige die mij nog wel leuk lijkt. Die is puur voor de parodie. En eerlijk gezegd lijkt hij mij wel grappig. Niemand kan HP vervangen, maar van die verhalen en filmpjes die ze voor de grap maken kan ik echt lachen.

Tanja Grotter vind ik daarentegen wel erg. Dat is gewoon meeliften op het succes van een grote schrijfster.

Wise Words #8:
If you have knowledge, let others light their candles at it.
-Margaret Fuller
The Potions Master
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 52 Sikkels

The Potions Master is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2008 10:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik neem aan dat het geschreven is ná de eerste Harry Potter?
In dat geval vind ik het zwak, maar dat merkt de schrijv(st)er zelf ook wel, want het zal nooit goed verkopen. Ik vind het gewoon heel laf en een zwakke poging om ook wat glorie over zich heen te krijgen. Het boek moet véél beter zijn dan de Harry Potter reeks wil het enig succes krijgen.

teacherspet
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 52 Sikkels

teacherspet is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2008 22:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

de auteur van "tanja grotter" is inderdaad door de rechter veroordeeld voor plagiaat. naar aanleiding van de uitspraak hij heeft gedaan tegen de rechter over het plot de inhoud van het boek en de personages. ze zouden volgend hem volledig uit zijn eigen geestesspinselen zijn voortgekomen en uit zijn eigen hand zijn gevloeid..right..
1) er zijn genoeg verwijzingen naar acties binnen het plot/ rode draad van Potter, alsook de personages die verwijzen naar personages uit het boek alsook eventuele overeenkomst van gelijkende gebeurtenissen (die alles behalve toevallig zijn, zo de auteur reeds vermeld had..) bon, de verhalen zijn dan wel aangelengd, met hier een zweem en daar een vlaag van Russische input van al dan niet lokale folklore, al dan niet bedoeld om hun kinderen op die manier hun mythes en legenden mee te geven.
2) de auteur gaat volledig voorbij aan het CONCEPT parodie/spoof waar het juist de bovenliggende gedachte is om het voorgenoemde literaire werk (of film) belachelijk te maken, er nen keer goe mee te lachen met andere woorden. (vb. scary movie, date movie, not another teenage movie, epic movie, meet the spartans..) dat is duidelijk niet de intentie van de schrijven van dit boek die "Tanja Grotter" duidelijk als Russisch folkloristische novelle wilt slijten aan de wereld onder de NOEMER parodie.. begrijp me niet verkeerd hee, ik ben zeer geïntereseerd in Russische Folkloreverhalen MAAR NIET IN HARRY POTTER STIJL..

een ander verhaal is michael gerbers Barry trotter: duidelijk bedoeld om de draak te steken met Harry Potter reeks..DAT IS PARODIE en Gerber zal met gevolg ook niet vervolgd worden wegens plagiaat: persoonlijk vind ik dat er een paar fijne stukjes in zitten..het plot is best wel goed gevonden maar de opbouw van het verhaal is erg rommelig.. dat is jammer. je kunt zien dat de auteur ervan een mens is met een zeer rijke fantasie, maar ergens wat structuur te kort komt..voor de zeer gevoelige lezers onder ons niet echt aan te raden om te lezen reden: omfloerst taalgebruik en veel verwijzingen naar ambigue activiteiten.. voor de mensen die geen probleem hebben met een goldenretriever-braines (r)(l)on, een nymphomane ermoine en een wietverslaafde Barry..do enjoy..

wat echter ook onder parodie verstaan wordt zijn bv. de fan art stripjes met een directe verbintenis op Harry Potter verhalen (MET naam en TOENAAM bedoel ik) ik heb er zo al veel gezien en eerlijk en echt heb ik nog niks anders gedaan dan kromgelegen van het lachen. petje af de fanarters onder jullie respect (+gesture) er zitten echt heel veel fijne werkjes tussen!!! ga zo door ik wil méér hihihi...(en da zeg ik ni om ass te kissen!!, ik ben een geboren scepticus..hihi..)

nu heb ik toch wel een hele novelle gemaild zeker..hihi..hoe zal ik hem noemen? iemand suggesties?

groetjes^^

3e jaars
3e jaars

Verdiend: 28 Sikkels

xMaritt is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 21:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Opzich snap ik het wel hoor.. ik probeer ook wel eens zelf een verhaal over magie en een toverschool etc. te verzinnen, omdat me dat interesseerd en je zo je eigen wereld creeërd. Maar alles is al gebruikt in de Harry Potter boeken, en daardoor word het ongelooflijk moeilijk om zelf nog wat te verzinnen; overal zijn al boeken over geschreven, en het stukje dat nietin de HP boeken is beschreven zit wel in andere boeken (die ik uiteraard ook heb gelezen Laughing ) het is moeilijk om zelf nog een heel verhaal te verzinnen. Maar, dat zwerkbal etc. er ook in zit, dát is wel een beetje té.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp