Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

De toegankelijkheid van de wereld van Harry Potter Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Zijn jullie het met de beginpost eens?

Ja!
72%
 72%  [ 21 ]
Geen mening.
0%
 0%  [ 0 ]
Nee!
3%
 3%  [ 1 ]
Ongeveer.
24%
 24%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 29

Auteur Bericht
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

Verdiend: 0 Sikkels

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Feb 10, 2008 12:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hallo allemaal,

ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen angel Maar ik doe het maar hier. Wat me dus opvalt is dat de wereld van Harry Potter veel toegankelijker is dan die van pakweg Lord of the Rings.
De wereld van Harry Potter kan je makkelijk aanwenden om fanfictions over te schrijven. Gewoon een willekeurige leerling op Zweinstein, of iemand die in de boeken voorkomt. Je kan er veel makkelijker een verhaal over schrijven dan over Narnia of Lord of the Rings.
Die werelden zijn meer... besloten, je kan er niet zo makkelijk een fanfic over schrijven omdat de personages een beetje vast staan... als je begrijpt wat ik bedoel. Zijn jullie het met me eens?

'Til we meet again, HPF'ers.
Profiel bekijkenStuur privébericht
Chris.
Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Feb 10, 2008 12:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat de wereld veel toeganlijker is omdat het zich nu afspeelt (in de jaren 90, maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer). LOTR speelt zich heel lang geleden af. Dat is denk ik de enige reden. Ik denk niet dat LOTR als boek minder toegankelijk is als HP. Ik ben het niet met je eens dat over LOTR minder makkelijk een fanfic kan worden geschreven.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Emma Roos
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 322 Sikkels

Emma Roos is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Feb 10, 2008 13:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind wel dat je gelijk hebt. Maar dat komt denk ik ook deels omdat in HP de "echte wereld" ook erin voor komt. En dan op zo'n manier dat het grof gezien echt kan zijn, de "andere wereld" . Zelfs in de tweede wereld oorlog speelden tovenaars een rol. Dat maakt het dan denk ik meer realistisch, terwijl het toch fantasy blijft. Ik denk dat je daarom gemakkelijker een fanfic kunt schrijven dan bijvoorbeeld LotR, dat ten eerste zich heel lang geleden afspeelt.

Wise Words #2:
    Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal.
    - Albert Einstein
Remvon
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 137 Sikkels

Remvon is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Feb 10, 2008 14:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

JA, ik heb als eerste m'n stem uitgebracht, zag ik.

Lord of the Rings vind ik persoonlijk te ver gezocht, ik dacht regelmatig bij het kijken ervan: ja hoor dat kan toch echt niet. Ik kan niet over het boek LotR oordelen: deze staat nog ongelezen bij mij in de kast Embarassed

In Harry Potter gaat het met name om 'gewone mensen' die toevallig kunnen toveren. HP gaat ook over hele herkenbare, dagelijkse dingen: naar school gaan, vriendschappen, verliefdheden etc. waardoor het veel herkenbaarder is en je veel meer kunt inleven in de personages.

Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 11, 2008 0:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik kan best wel begrijpen dan veel mensen Harry Potter toeganlijker vinden. Bij Harry Potter komt het meer 'echt' over dan Lord of the Rings. Bij lord of the Rings ben je in een heel ander wereld. En persoonlijk vind ik de boeken moeilijker te begrijpen dat de Potter boeken.
Eigenlijk heb ik geen idee als je bijvoorbeeld Lord of the Rings moeilijker is om een fanfic te maken dan Harry Potter. Dat komt ook dat ik het gewoon nooit geprobeerd heb om een fanfic over Lord of The rings te maken. Ik bedoel ik wil eigenlijk aan zoveel fanfic;s beginnen, maar er komt er nooit wat van. Er komt altijd wel iets anders.

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Pottergirl
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Verdiend: 627 Sikkels

Pottergirl is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 11, 2008 7:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat The Lord of the Rings en Harry Potter eigenlijk niet te vergelijken zijn. Het is een hele andere schrijfstijl en (eigenlijk) ook een heel ander genre. Tolkien doelde op een ander publiek dan Rowling. Ik vind het wel jammer dat LotR en HP altijd in hetzelfde hoekje ('fantasy') worden geduwd. Aan de ene kant is het wel logisch natuurlijk, maar binnen het magie/fantasy-thema ligt ook weer zoveel onderling verschil dat je niet zomaar elk fantasyboek met een ander fantasyboek kunt vergelijken.

Maar dat terzijde xD
Of de wereld van Harry Potter toegankelijker is - ik denk het wel. Tenminste, dat ligt eraan vanuit wiens oogpunt je het bekijkt. Rowling begon haar boekenserie natuurlijk met het idee een kinderboek te schrijven. Zij wist ook wel dat naarmate de boeken vorderden en Harry ouder zou worden, de boeken enger zouden zijn, maar in essentie blijven de Harry Potterboeken toch kinderboeken. En daarom heeft Rowling ook haar best gedaan om het toegankelijk te maken - als je je niet met die wereld en die personages kunt identificeren, is het lastig om mee te leven, spanning, verdriet en blijdschap te voelen wanneer een personage dat doet. Wat dat betreft is HP toegankelijker dan bijvoorbeeld LotR.

Over dat FanFiction-schrijven... Ik weet niet. Ik zou ook prima een FanFiction kunnnen schrijven over LotR. Ik denk dat dat gewoon heel erg aan jezelf ligt. Net zoals er genoeg mensen zijn die LotR gewoon niet doorkomen omdat het best een pittig boek is - ontzettend veel bladzijden en vrij lastige taal, veel personages en gebeurtenissen (wat dat betreft waren de films een goede uitkomst). Dus als je een goede, kloppende FanFiction over LotR wil schrijven, moet je met heel veel factoren rekening houden en inderdaad, dan is de HP-wereld wat 'vrijer' voor de FanFictionschrijver.

Dus in principe ben ik het met je eens xD
*klikt op 'Ongeveer'*

Oude Forumnaam: Jalf Lupin The Musical Mod
The Musical Mod

Jalf is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 11, 2008 11:44 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja, HP is veel toegankelijker dan LotR. Allereerst alleen al omdat LotR een veel moeilijker boek is. Maar vooral omdat de HP-wereld een wereld naast de onze is.
Ook komen we pas achter dingen als Harry dat ook komt, we weten net zoveel over de wizarding world als Harry en ook dat maakt het boek een stuk toegankelijker en zo kunnen we ons ook makkelijker inleven in de Hoofdpersoon.

...I'll miss ya...
Whitelighter
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 2 Sikkels

Whitelighter is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Feb 12, 2008 20:40 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja, je hebt gelijk.
Maar het is meer een normalere wereld dat bijvoorbeeld LOTR.
Want bij Harry Potter heb je een hele wereld, waar alle elementen in voorkomen van in het gewone leven. Daarmee bedoel ik werk, school, enzo. Doordat het over een toverwereld gaat, is er ook veel meer mogelijk.
Al zou ik geen fanfic kunnen schrijven van Harry Potter ook, want ik heb daar gewoon de fantasie niet voor.

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Glauces is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Feb 12, 2008 21:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja, ik vind ook dat de wereld van Harry Potter veel toegankelijker is dan die van Lord of the Rings. Die van LotR is gewoon veel uitgebreider en ingewikkelder, er zit een diepere geschiedenis achter, het is best lastig als je er dan bijvoorbeeld fanfictions over wilt schrijven. Harry Potter speelt (aardig) in onze tijd, er zitten ook herkenbare dingen in. Dat maakt die wereld wat toegankelijker. Bovendien zijn de personages van Harry Potter denk ik ook wat ... simpeler, minder diepgaand (of hoe zeg je dat... lastig te formuleren xD).

Where your treasure is, there will your heart be also.
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Feb 13, 2008 17:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben het er ook mee eens dat HP iets gemakkelijker is om fanfics over te schrijven dan over LoTR, Narnia of dergelijke.

Ik denk dat het komt aangezien de schrijfstijl van HP anders is dan die van LoTR ofzo, in LoTR is die wereld heel anders dan in HP en dat kun je je denk ik ook moeilijker voorstellen. Bij HP komen ook situaties in voor die in deze wereld ook gebeuren. Ruzie, racisme, vriendschap, liefde enzovoorts. Ok, in LoTR komt ook vriendschap en ruzie voor enzo maar bij HP is dat precies anders... En het is ook anders gericht dan in HP, ik denk dat het daardoor komt.

I'll do anything for you.
Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Feb 14, 2008 0:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

hmm ben het er half mee eens, ik persoonlijk vind lotr helemaal geen moeilijk boek om te begrijpen, ik rolde daar veel makkelijker in dan in hp. Heb ook altijd meer met die verhalen gehad en met Midde aarde. Ik heb zelf heel vaak verhalen geschreven over lotr personages, nog nooit over een hp personage. Het ligt eraan in welke wereld je je het meeste thuisvoelt denk ik. Wat bij mij het geval altijd was met hp, dat de dreuzelwereld er ook nog bij zat, in LOTR is het altijd gewoon 1 wereld waar alle volkeren leven, een wereld die echt puur alleen daar was zeg maar. Moeilijk uit te leggen maar ik kon altijd wegdromen in midde aarde terwijl ik dat nooit had met de toverwereld omdat ik het idee te vergezocht vond.

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
Hippogriefje
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 415 Sikkels

Hippogriefje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2008 19:54 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben het er ook mee eens. De wereld van Lord of the Rings is heel ingewikkeld en supergroot, en bij Harry Potter blijft het een beetje bij Engeland. In Harry Potter zijn ook veel meer details weergegeven heb ik het gevoel vergelijken met bijvoorbeeld Lord of the Rings dus. In Lord of the Rings ligt er nog een hele wereld achter, dat is wel leuk voor de fantasie natuurlijk, maar ik heb liever zekerheid zoals bij Harry Potter.

Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 49 Sikkels

darkshadow is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2008 19:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik kan eigenlijk weinig zegen hierover, aangezien in LoTR nooit heb gelezen, en maar anderhalve film heb gezien, en dan kan ik me amper herinere welke. Maar goed, om dan maar even te praten over de toegankelijkheid en 'openheid' van de HP serie. als ik het vergelijk met andere films die ik dan weer wel gezien heb kan je met HP zoveel kanten uit, het is veel makelijker jezelf erin te prope als t waar, dus zoals al meer gezegt, fanfiction word makelijker te maken, en om dan nog maar te zweigen over de crossover mogelijkheden. Je kan wel wat sneller je weg erin vinden, al zijn de tovernaars termen soms een beetje lastig te onthouden als je er net aan begint {maar daar is internet voor}.

Maar, het ligt ook aan de persoon en mogelijk de leeftijd van die persoon. En dan de smaak nog en het inlevings vermogen. Het zal heus niet zo zijn voor iedereen maar dat is je eigen kijk erop, waarin al jou factoren in spelen. Of je het intersant vind of niet, of het wat meer bij je 'begrijpen' past enzo. Maar dat is simpel weg hoe ik het zie.

NicoleD
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 168 Sikkels

NicoleD is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 09, 2008 10:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

En daarom is Hp dus ook zo leuk. In de boeken is er voor iedereen wel een personage waar je jezelf in ziet. *Tenminste, dat heb ik* En gebeuren er dingen die je aan het dagelijkse leven kan koppelen. Vriendschap, liefde, ruzie's etc. En omdat het zo 'echt' is, leest het fijner en is het ook 'opener'.

Je kan natuurlijk niet echt naar een tovenaarsschool, en gaan toveren etc. Maar wel de dingen die ín school gebeuren zijn zo echt. En zo ook de personen, je hebt buitenbeentjes (Neville en Luna), je hebt de mensen die denken dat ze beter zijn dan andere (Draco, Patty Park ect.)

nathan
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 79 Sikkels

nathan is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Mrt 29, 2008 4:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tuurlijk ben ik het met je eens. Dat is ook het sterke aan JK Rowling en dat maakt haar boeken zo goed. Ze heeft een hele nieuwe wereld gemaakt zonder iets aan de onze te veranderen. De magische en gewone wereld zijn als het ware vervlochten. Alles zou perfect kunnen (met dat statuut van geheimhouding) t.o.v. LOTR: er wordt geen enkele uitleg verschaft over verhoudingen tussen de werelden. Het is een wereld op zich, los van de onze.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp