Auteur |
Bericht |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 24, 2007 18:23 |
 |
Ik vind dat ook bij de Da Vinci Code het niet helemaal terecht is. Het is namelijk een fictie boek die een alternatieve versie bied op het verhaal van de bijbel. Nergens staat dat de Christenen slecht zijn/dom zijn en als je er niet in gelooft hoef je het boek niet te lezen. Net als bij de bijbel. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 24, 2007 18:28 |
 |
A.Perkamentus schreef: | Ik vind dat ook bij de Da Vinci Code het niet helemaal terecht is. Het is namelijk een fictie boek die een alternatieve versie bied op het verhaal van de bijbel. Nergens staat dat de Christenen slecht zijn/dom zijn en als je er niet in gelooft hoef je het boek niet te lezen. Net als bij de bijbel. |
Ik zeg ook niet dat de Da Vinci heel slecht is. Ik zeg alleen dat ik bij dat boek iets meer kan begrijpen dat de Christenen daar tegen zijn dan bij bijvoorbeeld een Harry Potter boek. Wat in principe ook een onschuldig boek is, en alleen maar slecht is omdat het over magie gaat. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 24, 2007 20:43 |
 |
Witch_Eva schreef: | A.Perkamentus schreef: | Ik vind dat ook bij de Da Vinci Code het niet helemaal terecht is. Het is namelijk een fictie boek die een alternatieve versie bied op het verhaal van de bijbel. Nergens staat dat de Christenen slecht zijn/dom zijn en als je er niet in gelooft hoef je het boek niet te lezen. Net als bij de bijbel. |
Ik zeg ook niet dat de Da Vinci heel slecht is. Ik zeg alleen dat ik bij dat boek iets meer kan begrijpen dat de Christenen daar tegen zijn dan bij bijvoorbeeld een Harry Potter boek. Wat in principe ook een onschuldig boek is, en alleen maar slecht is omdat het over magie gaat. |
Bij Fantasy in het algemeen slaat het helemaal nergens op dat sommige Christenen (waaronder de Paus, dacht ik) er tegen zijn. Omdat daar helemaal niet over het Christelijke geloof wordt over gediscusieerd. Dat snap ik wel, maar ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen over de Da Vinci code. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Rhona
Lady of Snape Manor

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 24, 2007 21:40 |
 |
A.Perkamentus schreef: | Witch_Eva schreef: | A.Perkamentus schreef: | Ik vind dat ook bij de Da Vinci Code het niet helemaal terecht is. Het is namelijk een fictie boek die een alternatieve versie bied op het verhaal van de bijbel. Nergens staat dat de Christenen slecht zijn/dom zijn en als je er niet in gelooft hoef je het boek niet te lezen. Net als bij de bijbel. |
Bij Fantasy in het algemeen slaat het helemaal nergens op dat sommige Christenen (waaronder de Paus, dacht ik) er tegen zijn. Omdat daar helemaal niet over het Christelijke geloof wordt over gediscusieerd. Dat snap ik wel, maar ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen over de Da Vinci code. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen. |
Ik denk dat ik wel uit kan leggen waarom ze zo moeilijk doen over de DaVinci code. Vooral het vaticaan.
Kijk als er ook maar een kern van waarheid in zit, dat jezus idd een ralatie ahd met maria magdalena en daar kinderen uit geboren zijn, klopt heel het verhaal waarop het christendom gebouwd is niet. Dus ook de basis waarop hun macht gebaseerd is. Jezus zou nu ineens menselijk zijn, ipv goddelijk. plus zijn nazaten zullen meer te vertellen hebben over jezus en God. De kerk zou zo onderuit gehaald worden. Daarom zijn ze niet blij met de DaVinci code.
Met Harry Potter zijn ze niet blij omdat het juist eeuwen geduurd heeft om het christendom het grootste geloof te laten worden. Daarvoor was wicca/natuur magie de belangrijkste manier van leven. Zij zagen dit als een concurentie. Waarom denk je dat vrouwen geen priester mogen worden binnen de katholieke kerk? Daarvoor waren zij juist de grootste concurrent.
Daarnaast reveren ze vaak naar de bijbel, maar vergeten even dat die pas 500 jaar na christus is geschreven. daarvoor is hij alleen maar doorverteld. Nou weet iedereen dat als je een verhaal doorverteld dat het regelmatig veranderd. De kerk zelf leeft net zo min volgens de regels. Ze moeten arm/proper zijn maar hebben we het meeste goud in handen, nonnen en priesters hebben het celibaat maar er zijn wel weet ik niet hoeveel nonnen ooit zwanger geworden en de kinderen daarvan vermoord.....in de middeleeuwe vraten de edelen zich vol, terwijl de bevolking hongernood had. etc etc
De kerk stoot dit soort boeken af, omdat ze bang zijn hun machtspositie te verliezen. Vroeger kreeg je steun van de kerk (als je arm was), maar dan moest je wel elke zondag naar de kerk, en aan de kerk doneren. Hiermee konden zij hun macht uitbreiden. Nu loopt in Nederland het aantal katholieken erg terug, maar buiten europa groeit het. Door dit soort dingen te doen, houden zij vast aan het enige wat ze nog hebben. Hun geloof en de macht om gelovigen te laten leven zoals zij het willen. Als mensen ideeen van magie krijgen, drijven ze misschien af van het katholijke geloog. En een groot deel van de inkomsten komt van donaties van de kerkgangers.
Het vaticaan heeft dus alle rede om boeken als DaVinci Code en Harry Potter slecht te vinden. |
_________________ Gryffindor my light in the darkness
HPF we will miss you. |
|
  |
 |
|
| |