Auteur |
Bericht |
Charlie
Oceanic 815 Survivor

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 08, 2007 15:46 |
 |
In dit topic wil ik het gaan hebben over Vlaamse producties op TV -en filmgebied. Om het allemaal wat overzichtelijk te houden en omdat we niet zomaar wat mening op een hoopje zouden gaan gooien, wilde ik toch even enkele feiten open rij gaan zetten.
PRODUCTIEHUIZEN
Er zijn enkele heel erg grote productiehuizen in België/Vlaanderen. Productiehuizen zijn "bedrijven" die helpen bij het produceren van een film/tv-serie. Dit zijn er enkele die ik in ieder geval meteen kon plaatsen (lijst kan worden aangevuld).
- Woestijnvis (link)
- MMG
- Sultan Sushi (link)
- Skeynet
- ...
TV PRODUCTIES
Tv-series in Vlaanderen. Er zijn er tallozen, sommige zijn flut, anderen zijn dan weer super. Er zijn heel wat TV-series die een groot succes zijn geweest op TV-zender Eén, heel wat van die series zijn afkomstig van het productiehuis Woestijnvis. Er zijn serie's die humoristisch zijn (het groote deel van de producties van Woenstijnivs), maar er zijn ook serie die drama bevatten. Ook enkele populaire quizen staan onder het productiehuis Woestijnvis opgeschreven. Benieuwd welke jullie kennen en welke jullie aanspreken, er staan er alvast enkelen op een rij.
- Het Eiland (link)
- In de Gloria (link)
- Flikken
- Het Geslacht de Pauw (link)
- De Parelvissers (link)
- Vaneigens
- Willy's en Marjetten
- Neveneffecten (link)
- De Kavijaks
- Thuis
- Familie
- Matroesjka's
- F.C. De Kampioenen
- Kulderzipken
- ...
Een leuk weetje is dat ook heel wat acteurs terugkomen bij de series van Woestijnvis. Zo speelt Bart de Pauw mee in 'het Geslacht de Pauw' (een soort van parodie op realitysoaps als 'de Pfaffs' / 'de Bauers' / 'de Planckaerts), als ook in Willy's en Marjetten. De acteurs van het Eiland (die ook vaak op toneelvloer te zien zijn), zijn dan ook weer terug te vinden bij In de Gloria en Vaneigens. De Neveneffecten zijn een viertal acteurs, die ook meewerken bij Willy's en Marjetten en zo kan je natuurlijk een tijdje door gaan.
FILM PRODUCTIES
Naast goede TV-series zijn er ook al heel wat goede Vlaamse films gemaakt. Vaak zijn er ook enkele terugkerende regisseurs die het dus erg goed doen in ons land, zoals Stijn Conincx en Jan Verheyen. Sommige films waren een succes, anderen kregen dan weer te maken met heel wat kritiek, benieuwd waar jullie voorkeur naar uit gaat.
- Buitenspel
- De Witte
- De Zaak Alzheimer
- Confituur
- Man zkt. Vrouw
- Blind
- Blinker 1/2
- Daens
- De Hel van Tanger
- Winkdracht 10
- ...
Dus. Een topic voor de Belgen onder ons. Ik heb het topic aangemaakt omdat ik vooral ergens wilde praten over de Woestijnvisproducties, die ik over het algemeen heel erg goed vind. Er zijn enkele acteurs die op TV -en Toneelgebied er erg bovenuit steken hier in Vlaanderen en die zijn ook terug te vinden in meerdere films en serie's, dus die kunnen we hier dan ook gaan bespreken.
Ik wilde graag weten of jullie houden van Vlaamse producties? Ja, nee? Dan wil ik eigenlijk ook graag weten waarom sommigen er niet van houden, want ik ben het zeker niet eens met het feit dat Vlaamse producties een mindere waarde hebben, integendeel. Ik ben ook benieuwd of alle Belgen hier de genoemde producties/acteurs/… kennen? En of jullie mss favorieten etc hebben, of juist helemaal niet.
Het is trouwens ook leuk als de bovenstaande lijsten wat uitgebreidt worden, dus, wees niet bang om zelf een lijstje te posten en dan pas ik deze post wel aan, ’t zou leuk zijn als alles zo volledig mogelijk wordt opgebouwd.
Verder wil ik alleen nog mijn mening geven. Ik ben een grote fan van Vlaamse TV (/film)-producties. Vlaanderen kent heel wat goede acteurs, waaronder de hoofdacteurs bij Woestijnvis. Ik heb de reeks 'het Eiland' hier op DVD liggen en ik vind die reeks dan ook supergoed. Net zoals 'In de Gloria'. Het zijn vooral de acteurs die ik gewoon fantastisch vind, waaronder Frank Focketyn en Wim Opbrouck.
Qua films heb ik minder kennis. Ik herriner me dat ik Blinker 1/2 heb gezien en Buitenspel. Het zijn beste leuke films, maar ze zijn nu niet meteen om over naar huis te schrijven; er zijn gewoon véél betere films in ons land, dan degene die ik slechts heb gezien.
Met andere woorden... Ja, ik ben heel erg te spreken over de Vlaamse "Woestijn"-producties, voornamelijk omdat ik de acteurs/actrices gewoon super vind. Welke serie's (met productiehuis 'Woestijnvis') ik heb gezien; "Het Geslacht de Pauw", waarvan ik de DVD box geleend heb van een vriendin. Superleuke reeks, met goede (en grappige!) acteurs. "Willy's en Marjetten", het programma met de meeste kritiek van 2007, zo zou je het kunnen noemen. Apparte humor, die ik echt fantasctisch vind/vond. "Vaneigens", wordt niet meer uitgezonden, maar was vroeger steeds het einde bij Man bijt Hond. Vaneigens zijn korte sketches die je met een glimlach achterlaten, en soms met een serieuze schaterlach, een viertal hoofdacteurs, waaronder Frank Focketyn. "Het Eiland", is zo goed als mijn favoriet. Superleuke humor, prachtige verhalen, sterke scripts en ronduit fantastische acteurs (theathergenre). De serie die me heel erg verrast heeft en waar ik nog steeds van kan genieten. "In de Gloria", opnieuw een reeks met heel erg sterke acteurs en een eigenzinnige humor. Deze reeks is ook één van m'n favorieten uit het (lange) rijtje.
En dan is er nog; Flikken. Geen Woestijnvisproductie, maar dat wil natuurlijk niets zeggen. Ik vind Flikken de beste politieserie op TV, punt. Er zijn maar weinig politiesoaps die ik echt goed vind, maar Flikken is in mijn ogen wel de beste. Topacteurs opnieuw, heel erg sterke (meestal niet voorspelbare) verhalen en een hoge emotionele waarde. Flikken is een stuk beter dan de gemiddelde soapproducties in ons land (als Thuis en Familie).
En dan wil ik het nog even hebben over acteurs/actrices. Ik ben een grote fan van de acteurs/actrices die je terug kan vinden bij de Woestijnvisproducties, waaronder Frank Focketyn, Wim Opbrouck, Tom van Dyck, Sien Eggers, Tania van der Sanden, etc. Vooral Frank Focketyn, Sien Eggers en Tom van Dyck kunnen me echt doen schateren. Het zijn ook het type acteurs die je eerder op de theaterplanken bezig zal zien. Frank Focketyn heb ik in een toneelstuk gezien, iets wat me wel verbaasde (niet het feit dat hij in een toneelstuk speelde), aangezien ik 'm kende uit komische stukken, terwijl het toen een erg dramatisch stuk was. Ik vond 'm ook schitterend op de planken.
Verder kan ik nog uren verdergaan over dit/deze onderwerp(en), maar ik stel voor dat ik even wacht op de reacties van de andere Belgen hier op het forum  |
Laatst aangepast door Charlie op Za Sep 08, 2007 17:16; in totaal 1 keer bewerkt |
|
  |
 |
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
529 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 08, 2007 16:59 |
 |
Eerst even zeggen dat ik dit topic geweldig vind. Ik zat er al lange tijd op te wachten, en nu is het er eindelijk^^
Charlie schreef: | Ik heb de reeks 'het Eiland' hier op DVD liggen en ik vind die reeks dan ook supergoed. |
Oke, en hiermee maak je me dus jaloers xD
Ik wil die dvd-box ook...
@Charlie:
Een ander bekend productiehuis is Skeynet!
En vergis ik mij, of ben jij een trouwe één-kijker?
Het valt op dat heel wat mensen ofwel een trouwe één-kijker ofwel een trouwe vtm-kijker zijn. En die kijken dan naar heel wat programma's van hun favoriete zender. Ik persoonlijk pik het leukste van de zenders mee. Slim, hé^^
Even de enkele dingetjes bespreken ivm met mijn favoriete...
Ik heb het geordend van hyper-favoriet - naar mindere-favoriet.
TV PRODUCTIES
1. Aspe
Oke. Ik ben dus helemaal weg van alles dat met Aspe te maken heeft. Ik heb bijna alle boeken gelezen, heb de stripverhalen gekocht. En ik ben van plan om de dvd boxen te kopen. En ik hyper iedere maandagavond, want dan is Aspe op tv^^
[Btw. Mijn favoriete Aspe-personage is inspecteur Guido Versavel, gespeeld door acteur Lucas van den Eynde]
2. Flikken
Bijzonder kwaliteits-volle reeksen. Ook qua inhoud. Maar ik ergens vind ik het jammer dat er veel mensen van de cast komen en gaan, waardoor het soms nog even wennen is. Daarom vind ik Aspe ook beter, omdat ik een band heb met de Aspe-personages en niet met de Flikken-personages. Mijn favoriete personages is Kris Geysen [Daan Hugaert]. Mijn favoriete reeksen zijn reeks 4 en 8. Ik vind die vlugge camera-beelden in de eerste reeksen wel irritant, maar naarmate de serie vordert, wordt dat steeds beter. En in reeks 8 is de camera helemaal stabiel en maakt hij geweldige beelden. Reeks 9 is trouwens in de maak.
3. Het Eiland
Ik ben ook helemaal gek van deze reeks. *kijkt jaloers naar mensen die de dvd-box hebben* Mijn favoriet personage is Bucky Laplasse [Lucas van den Eynde]. En reeks 2 is mijn favoriet. Sommige stukken zijn gewoon zo goed, zo gewoon en soms zo absurd, dat het zo mooi is om naar te kijken. Een minpunt vind ik het gelach van Alain Vandamme [Tom Vandijck] waar ik me soms wel eens kan aan ergeren. En ergens vind ik het wel jammer dat Frank Focketyn veel minder tekst heeft dan de andere acteurs. "Franky, doe dat niet!" ^^
4. De Kavijaks
Oh. Dit was ook een heel mooie reeks. De drama werd gewoon zo mooi voorgesteld. Sommige stukjes waren zo mooi gefilmd enzo. Naar aanleiding van de tv-reeks, heb ik trouwens het boek gelezen. Heel goed boek, maar ik vond de reeks beter. Mijn favoriet fragment: die kip die op de generaal loopt^^
5. Team Spirit
Oh! Nog zo'n goeie productie. Vooral reeks 2. Het is zo ongeloofelijk mooi en grappig met sommige acteurs die tot de beste cast van Vlaanderen behoren. En soms ook heel erg realistisch. Mijn favoriete stuk, was de tweede film.
5. F.C. De Kampioenen
Dit heb ik al duizenden keren gezien, maar ik blijf het telkens mooi vinden. Het duizendste herhaling is nu bezig, maar toch is dit nog steeds het kijkcijferkanon van Vlaanderen. En in dit geval is dit wel begrijpelijk.
6. Kulderzipke
Jah, dit klinkt kinderachtig. Ik weet het. Maar ik vind het gewoon allemaal zo prachtig voorgesteld. De fantasie is zo geweldig. Prachtige decors en personages. En geweldige verhalenlijnen. Ik kijk er wel niet meer naar, maar soms heb ik wel eens zin.
7. Matroesjka's
Dit vond ik ook zo'n top-serie. Soms eens wat minder, maar meestal vond ik hem heel erg goed. Misschien iets te veel plat Antwèrps. Maar al bij al viel dat nog mee. Mijn favoriete personage. Raad eens. Ja, hoor. De reporter, gespeeld door Lucas van den Eynde. En nee, ik vond deze reeks niet mooi omwille van het vrouwelijk schoon, maar omwille van de verhaallijnen. Verder vind ik het ook helemaal geweldig dat ze deze reeks in Rusland uitgezonden hebben, zodat die meisjes hinder gewaarschuwd zijn tegen dat ze eventueel hetzelfde meemaken.
FILM PRODUCTIES
Team Spirit 2
Geweldige film. Ik wil hem zeker nog eens op dvd kopen.
Verder heb ik nog Daens en Blinker 1 en 2 gezien. De Blinker-films vond ik ook erg goed, maar die zijn meer voor een jonger publiek, en ik vind ze nu niet meer zo leuk. Btw, Blinker 3 is na al die jaren eindelijk in de maak.
ACTEURS/ACTRICES
1. Lucas van den Eynde
Wie goed opgelet heeft, zag dat ik hem vernoemde bij mijn favoriet personage bij Aspe en Het Eiland. Maar ik zal het simpel houden: in elke reeks waarin hij opduikt, is hij gewoon mijn favoriet. Hij is zo'n geweldige cameleon, dat hij zich telkens zo mooi kan aanpassen aan zijn personage. De homoseksuele inspecteur Versavel is zonder twijfel mijn favoriet. Daarna vind ik de gemene, lachwekkende en hypocriete Bucky Laplasse ook geweldig. De vriendelijke en hulpvaardige reporter uit Matroeskja's, de irritante schoolmeester in Kavijaks. De grappige "sketch-persoon" in In de Gloria. Hij is overal mijn favoriet.
2. Sien Eggers
Zij is ook geweldig. Vooral in de eerste aflevering van het derde seizoen van Aspe was ze geweldig. Ik was zo ongeloofelijk blij dat ze daarin mee deed. En ze kon bijzonder goed een dement oudje spelen. Ze was daar zo ongeloofelijk goed in.
3. Frank Focketyn
Uitleg nodig?
4. Warre Borgmans
Een bijzonder goede acteur. Te zien in Het Eiland, Team Spirit, Aspe, etc. Ook een interessant persoon.
5. Jan Decleir
In Vlaanderen staat hij op nr. 1 bij mij op nr. 5. Hij Ãs een ongeloofelijk goede acteur, maar er zijn er nog beter... |
_________________ See you in another life then, eh brother? |
|
  |
 |
Charlie
Oceanic 815 Survivor

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 08, 2007 17:28 |
 |
Nee, ik ben niet meteen een trouwe één-kijker ^^', ik pik ook graag van meerdere zenders wat mee, maar als het op Vlaamse topproducties aankomt, dan steekt de zender Eén er toch echt bovenuit. Ik moet dan weer wel eerlijkheidshalve zeggen dat ik VTM dan eerder onderaan in favo-zenderlijstjes zet, aangezien ik vrij weinig heb met VTM en hun manier qua presenteren van shows en programmeringsschema's.
Aspe schijnt ook heel erg goed te zijn, maar daar kan ik niet over meespreken. Ik heb nooit een aflevering gezien en ik ga nu niet inpikken, dat zou volgens mij zonde zijn, omdat je volgens mij een veel 'hechtere' band hebt met bepaalde personages, als je ze al uit de eerste reekst kent. Misschien dat ik ergens wel een DVD-box zal gaan lenen, dat zie ik dan nog wel.
Haha! Kulderzipken xD Daar heb ik ook enkele afleveringen van gezien en ik bleef alleen kijken omdat ik Warre Borgmans dan aan het werk zag. En dat brengt mij meteen tot aan het puntje 'Acteurs/Actrices', want, Warre Borgmans is toch ook zo'n opmerkelijk acteur in de Vlaamse geschiedenis. Ik herriner hem door zijn rol als vader van Blinker in de gelijknamige film, maar ik zag hem ook in 'Het Eiland' aan het werk, waar hij een totaal andere rol neerzet, die doch heel geloofwaardig en heel erg goed gespeeld is. Hij speelde ook mee in Buitenspel, waar zijn rol eerder aanleunt naar die van zijn rol in het Eiland. Zijn rol in Kulderzipken is ook bijzonder leuk.
Jan Decleir? Daar heb ik zo mijn eigen mening over. Ik vind 'm veel te overrated eigenlijk door de media, volgens mij afkomstig door zijn rol als priester Daens in de film Daens. Ik geef toe, hij is een fantastisch acteur, maar het is niet zo dat hij de enige acteur is die eigenlijk in Hollywood had kunnen doorbreken. Daarbovenop vind ik 'm soms nogal overacting, wat soms wel jammer is.
En, hah! Ja, ik heb de DVD-box van het Eiland . Hij is best wel duur geweest, maar ik had het er voor over. Ik wilde ook nog In de Gloria gaan kopen, maar die was ook €67 en dat vind ik dan weer net te veel. Zeker als je weet dat je voor een LOST DVD-box €50 betaalt voor 24 episodes van 40 minuten [+/-], terwijl je bv. €67 betaalt voor een 'Het Eiland'-box, voor 12/13 afleveringen van 35/40 minuten. Beetje zonde van de hoge prijzen vind ik het, maar misschien zijn ze het wel weer waard... |
|
|
  |
 |
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
529 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 08, 2007 18:07 |
 |
En hé, waar blijven de andere Vlamingen? Straks zitten ik en Niels hier helemaal alleen en dat zou een beetje zielig zijn, hé.
Charlie schreef: | Nee, ik ben niet meteen een trouwe één-kijker ^^', ik pik ook graag van meerdere zenders wat mee, maar als het op Vlaamse topproducties aankomt, dan steekt de zender Eén er toch echt bovenuit. Ik moet dan weer wel eerlijkheidshalve zeggen dat ik VTM dan eerder onderaan in favo-zenderlijstjes zet, aangezien ik vrij weinig heb met VTM en hun manier qua presenteren van shows en programmeringsschema's. |
Wel, wat manier van presenteren van shows betrefd, vind ik VTM wél beter. Ik vind één net iets te stijfjes en te saai. Ook verkies ik "Het Nieuws" van vtm boven "Het Journaal" van één. Net als het weerbericht. En ik verkies ook "Telefact" boven "Koppen". Maar in feite is het gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Al moet ik zeggen dat ik soms één-producties verkies boven vtm-producties. Mijn voorkeur is ook heel afhankelijk van wat er op een bepaalde dag op tv is.
Charlie schreef: | Aspe schijnt ook heel erg goed te zijn, maar daar kan ik niet over meespreken. Ik heb nooit een aflevering gezien en ik ga nu niet inpikken, dat zou volgens mij zonde zijn, omdat je volgens mij een veel 'hechtere' band hebt met bepaalde personages, als je ze al uit de eerste reekst kent. Misschien dat ik ergens wel een DVD-box zal gaan lenen, dat zie ik dan nog wel. |
Ja, je hebt ergens wel een hechtere band met de personage's als je vanaf het begin kijkt. Maar ik vind dit bij Aspe nog wel meevallen, want het draait hier vooral om de misdaad en niet om de privé van de personages. Het privé-leven wordt uiteraard wel af en toe eens toegelicht, maar in Flikken wordt het veel meer toegelicht. Ik persoonlijk heb een ongeloofelijke grote band met de personages, maar dat komt dan weer omdat ik ook nog eens bijna alle boeken gelezen heb. En ja, de dvd's lenen is een heel goed idee. Misschien een tip: de bibliotheek heeft ze meestal wel liggen. En je woont (net als ik) in W-Vl, hé. Dan kun je altijd eens kijken op winob.be. Noujah, nu zie ik net dat die website even niet gaat, maar misschien kun je het later eens proberen.
Charlie schreef: | Haha! Kulderzipken xD Daar heb ik ook enkele afleveringen van gezien en ik bleef alleen kijken omdat ik Warre Borgmans dan aan het werk zag. En dat brengt mij meteen tot aan het puntje 'Acteurs/Actrices', want, Warre Borgmans is toch ook zo'n opmerkelijk acteur in de Vlaamse geschiedenis. Ik herriner hem door zijn rol als vader van Blinker in de gelijknamige film, maar ik zag hem ook in 'Het Eiland' aan het werk, waar hij een totaal andere rol neerzet, die doch heel geloofwaardig en heel erg goed gespeeld is. Hij speelde ook mee in Buitenspel, waar zijn rol eerder aanleunt naar die van zijn rol in het Eiland. Zijn rol in Kulderzipken is ook bijzonder leuk. |
Yay. Ik ben niet de enige Kulderzipken-kijker xD
Uh-huh. Warre Borgmans is idd héél opmerkelijke acteur in de Vlaamse geschiedenis. Ja, in Blinker was hij ook heel goed. In het Eiland had zijn personage een nogal saai overkomen (vind ik), maar ook dat deed hij goed.
Charlie schreef: | Jan Decleir? Daar heb ik zo mijn eigen mening over. Ik vind 'm veel te overrated eigenlijk door de media, volgens mij afkomstig door zijn rol als priester Daens in de film Daens. Ik geef toe, hij is een fantastisch acteur, maar het is niet zo dat hij de enige acteur is die eigenlijk in Hollywood had kunnen doorbreken. Daarbovenop vind ik 'm soms nogal overacting, wat soms wel jammer is. |
Ja, ik moet toegeven dat ik hem soms ook wat overrated vind door de media. Soms kunnen ze heel erg overdrijven wat zijn acteerprestaties betrefd. En ja, ik heb ook al iets gemerkt van overacting. Maar in sommige producties vind ik hem wel heel erg goed. In De Kavijaks vind ik hem bijvoorbeeld ongeloofelijk goed.
Charlie schreef: | En, hah! Ja, ik heb de DVD-box van het Eiland . Hij is best wel duur geweest, maar ik had het er voor over. Ik wilde ook nog In de Gloria gaan kopen, maar die was ook €67 en dat vind ik dan weer net te veel. Zeker als je weet dat je voor een LOST DVD-box €50 betaalt voor 24 episodes van 40 minuten [+/-], terwijl je bv. €67 betaalt voor een 'Het Eiland'-box, voor 12/13 afleveringen van 35/40 minuten. Beetje zonde van de hoge prijzen vind ik het, maar misschien zijn ze het wel weer waard... |
Ja, ik zag ook al dat hij duur was. Dat hield me tegen om hem niet eerder te kopen. Maar hij is het misschien idd wel waard. Want hij staat nog steeds op mijn verlanglijstje^^
In de Gloria zou ik persoonlijk dan weer niet kopen. Omdat ik sommige sketches gewoon flauw en saai vind. Er zitten er wel bij waar ik dan weer van plat lig van het lachen, maar die zijn zeldzaam.
---
Ergens vind ik het wel opvallend dat heel veel Nederlanders naar buitenlandse reeksen kijken. Lost, House MD, Heroes, Prison Break, CSI, etc. Ik persoonlijk zou die reeksen ook wel eens graag zien. [Vooral Lost en PB] Maar daar heb ik geen tijd voor omdat er dan net goeie Vlaamse programma's op tv zijn en ik dan niet wil sukkelen om het op te nemen enzo. Maar ergens heb ik de indruk dat de Nederlandse programma's minder goed zijn, waardoor Nederlanders vaker naar buitenlandse reeksen gaan kijken dan Vlamingen. Of dat gevoel heb ik toch.
Ik kan ook goed mis zitten, maar het is opvallend dat hier [op HPF] meer over Lost, PB en House MD wordt gesproken, terwijl bij mij op school het dan weer vooral draait om Flikken, Familie, Het Eiland, Willy's en de marjetten, etc. |
|
  |
 |
Boterham
4e jaars

Verdiend:
176 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 08, 2007 19:52 |
 |
@Lupos-Freak: Jullie zijn niet alleen hoor :')
Ik kijk eigelijk liever producties uit het buitenland, maar sommige vlaamse producties vind ik echt zeer goed. Om er een paar op te noemen:
Het Geslacht de Pauw
Dit vond ik echt een geweldige serie =D Ik heb mij soms echt kapot gelachen aan Bart de Pauw en co. Het tweede seizoen vond ik er wel een beetje over, maar dat vond ik over het algemeen het beste seizoen. Ik vind het wel spijtig dat het nu gedaan is.
Het Eiland
Daar keek ik niet echt naar, maar de paar stukken dat ik daar van heb meegenomen vond ik best wel graapig. Als Alain of hoe hij ook heet tegen die vuurmand in slaap valt xD
Flikken
Keek ik vroeger altijd naar en dat vond ik best wel goed. Nu kijk ik er niet echt meer naar, maar het was wel een van mijn lievelingseries vroeger :')
En Blinker 1/2 vond ik vroeger ook heel goed^^ En er is een derde in de maak? Hmm, ik denk dat ik er wel naar wil zien, gewoon om te zien wat ze ervan maken. |
_________________ A memory remains just a tiny spark. |
|
  |
 |
Kirssy
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 08, 2007 19:59 |
 |
Ik ben geen Vlaming dus ik ken ook niet zo heel veel programma's uit de bovenstaande lijstjes, maar ik ben altijd heel erg gek geweest van Flikken. Gisteravond kwam ik er toevallig achter dat het ook in Nederland weer uitgezonden werd -wij kunnen geen Belgische zenders ontvangen- dus ik zat om half negen klaar, maar helaas verviel de uitzending wegen het overlijden van Pavarotti. Maar goed -voor Nederlanders dus- vanavond om 23.30, Nederland 1!
Het is mij trouwens nog niet opgevallen dat de cast zo wisselend is, maar dat komt misschien ook omdat het hier niet echt regelmatig wordt uitgezonden [of ik niet regelmatig kijk natuurlijk] Andrea Croonenberghs [Britt Michiels] vind ik ook een ontzettend goede actrice, net als de rest eigenlijk, ik denk dat ik dan de originele cast bedoel, omdat ik het meeste heb gezien van de eerste seizoenen.
Ook Aspe vind ik een leuke serie -hoewel toch wel minder als Flikken. De acteurs zijn ook erg goed, maar ik vind de verhalen niet altijd even sterk, soms een beetje ongeloofwaardig. Ik geloof trouwens niet dat je deze serie echt moet volgen, ik kijk af en toe afleveringen en volgens mij mis je dan niet echt iets bijzonders.
Nog een Vlaamse serie die hier al jaren wordt uitgezonden trouwens, Spoed. Leuke ziekenhuis serie! Ik vond het persoonlijk altijd stukken leuker dan bijvoorbeeld ER [a]
Trouwens, Vlaamse series worden hier altijd ondertiteld, wat ik nogal onzin vind eigenlijk. Zoveel verschillen Vlaams en Nederlands nou toch ook weer niet?
Dit zijn in ieder geval drie Vlaamse series waarvan ik weet dat die hier worden uitgezonden, en alle drie erg leuk. Volgens mij zijn Vlaamse series véel beter dan Nederlandse trouwens. Qua verhalen, maar vooral qua acteurs, volgens mij zijn er maar weinig -geen?- nederlandse series die aan bijvoorbeeld Flikken kunnen tippen. Maar oké, dat is mijn mening :") |
  |
 |
Sabrè
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
819 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 09, 2007 2:41 |
 |
Het klopt wel wat je zegt..
Nederland heeft ook echt veel slechte series zoals Goede Tijden, Slechte Tijden.. Onderweg naar morgen etc.
Het soapgehalte ligt mij daar echt iets te hoog, maar opzich zijn er wel leuke series zoals Kees & co. Dat is gewoon te briljant. Simone Kleinsma is ook gewoon een hele goede actrice en ze brengt het ook echt heel goed.
Maar in ieder geval keek ik altijd naar Flikken, echt een geweldig goede serie. Goede acteurs ook, al is het wel zo dat de cast nogal afwisselt en het daardoor wel minder leuk is, maar het plot is verder wel heel goed en natuurlijk het accent. Vlaams is echt een te grappig taaltje xD
De andere series die hier genoemd worden ken ik eigenlijk niet, dus daar heb ik ook geen mening. Ik heb eigenlijk ook geen idee of die in Nederland wel uitgezonden worden... |
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 09, 2007 12:49 |
 |
Ik ben ook een Nederlander en ik vind dat over het algemeen in Vlaanderen goede misdaadseries worden gemaakt. Flikken heb ik veel gekeken, al wordt het de laatste tijd wat minder, en vind het vooral een heel realistische serie. Aspe heb ik het eerste seizoen ook gekeken en vond ik ook erg goed. De karakters worden over het algemeen meer uitgewerkt dan bij Flikken, wat ik leuk vind.
Weet trouwens iemand of er ook in Belgie iets is als uitzending gemist (site op internet waarop je programma's van de Nederlandse publiek omroep kan terugkijken)? Of is Aspe niet op de publieke omroep in Belgie uitgezonden? Want Aspe zou ik nog wel willen terugkijken. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
huffelpuf_girl
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
44 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 13, 2007 17:43 |
 |
Sabrè schreef: | Vlaams is echt een te grappig taaltje xD |
Heel toevallig vind ik hetzelfde van jullie Nederlanders, jullie praten zo raar.
Zelf kijk ik de laatste tijd niet zoveel meer naar series.
Ik kijk heel graag naar W817! Ik mag het nog zovaak gezien hebben, ik wordt het echt niet beu, wel jammer dat er daar maar 2 seizoenen van zijn en dat het samenvalt met Charmed, waardoor ik niet kan kijken.
Ik kijk wel niet meer naar misdaadseries. Ik heb nog het eerste (en misschien het tweede) seizoen van Aspe gevolgd, het eerste seizoen van Zone Stad en het laatste van Flikken, maar nu kijk ik naar geen enkele meer.
Ik heb ook jarenlang familie gevolgd, maar het boeit mij niet meer. En al dat financieel gedoe is ook nog enorm saai.
Wat films betreft, heb ik er ook al wat gezien, o.a. Team Spirit 1 & 2, Daens, Blinker, en nog een paar, maar ik kan er nu niet op komen.
Team Spirit vind ik best wel leuk om naar te kijken, ook al heb ik een grondige hekel aan voetbal.  |
_________________ De dood is lichter dan een veer,
de plicht is zwaarder dan een berg.
- het Rad des Tijds - |
|
  |
 |
Shiralee
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 13, 2007 20:54 |
 |
@Sabré & huffelpuf_girl: Het is maar net wat je gewend bent eigenlijk éh, want bijvoorbeeld Engelsen vinden onze taal ook raar, mij wij zijn Engels gewend dus klinkt het meteen heel anders. Althans, dat vind ik :') Ik weet niet of jullie het daarmee eens zijn?
Oké, nu even on-topic want ik raak een beetje af met boordevol onzin.
ASPE! Jaaaaaa Aspe, dat keek ik eerst altijd. XD Ik vergeet het toch elke keer, maar het is echt super. Ik zal het eigenlijk gewoon op de deur moeten plakken met zo'n plakbriefje dat het komt, maar ik weet niet of het afgelopen is :') Ennn.. Ik kijk, moet ik eigenlijk eerlijk bekennen ook nog wel Ketnet. Dat is zoóooo leuk haha. xd
Aspe is ook op de Nederlandse televisie te zien hoor, ik weet alleen niet precies op welke zender. Ik weet wel zeker dat het op éen van de RTL kanalen zijn ^^' |
|
|
  |
 |
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
529 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 13, 2007 21:02 |
 |
Shiralee schreef: | Aspe is ook op de Nederlandse televisie te zien hoor, ik weet alleen niet precies op welke zender. Ik weet wel zeker dat het op éen van de RTL kanalen zijn ^^' |
RTL 4 is het ^^
Ik ben Vlaming, maar zo'n gefreakte fan van Aspe dat ik alles van de Nederlandse uitzendingen weet xD
A.Perkamentus schreef: | Weet trouwens iemand of er ook in Belgie iets is als uitzending gemist (site op internet waarop je programma's van de Nederlandse publiek omroep kan terugkijken)? Of is Aspe niet op de publieke omroep in Belgie uitgezonden? Want Aspe zou ik nog wel willen terugkijken. |
Aspe werd idd uitgezonden in de publieke omroep in België.
In België bestaat ook "uitzending gemist", maar daarvoor moet je over digitale televisie en heel veel geld beschikken xD. Ik beschik over digitale televisie en genoeg geld, maar ik beschik helaas ook over irritante ouders.
MÃ Ã r...
De afleveringen van Aspe kun je op de site van RTL 4 helemaal opnieuw bekijken. Opgelet! Nederlanders kunnen de afleveringen GRATIS bekijken, Belgen moeten ervoor betalen via gsm. En dat vind ik ongeloofelijk on-fair, omdat de afleveringen veel eerder in Nederland werden uitgezonden én het tenslotte een Vlaamse productie is. Maar enfin... |
|
  |
 |
Bee
Schoolkampioen

Verdiend:
503 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Sep 14, 2007 9:55 |
 |
Eind oktober (31 - Halloween) komt er een nieuwe film uit van Jan Verheyen.
'Vermist'
Ik heb gisteren de trailer in de bioscoop gezien. Het lijkt mij wel een goede film te worden.
Het gaat over een 16-jarig meisje dat wegloopt van huis, maar iemand van de cel vermiste personen denkt dat er meer achter zit en start een onderzoek.
Acteurs o.a. Koen de Bouw, Joke Devynck, Stan van samang, Catherine Kools
-----
Nu is er op VTM trouwens elke zondag Viva Cinema (of zoiets)
Elke zondagavond is er een andere Vlaamse Film.
2 weken terug was er 'De hel van Tanger' Heel goede film
Vorige week was het 'Dennis van Rita' Ook goed, ik had gedacht dat het over iets heel anders ging, en dat het een flauw stukje ging worden, maar dat was het dus niet.
En deze zondag is het 'Verlengd weekend' die ga ik ook kijken. Vooral omdat Jan Decleir meespeelt. |
_________________ Orde is een genoegen van het verstand, wanorde is het genot van de fantasie.
Paul Claudel
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Sep 14, 2007 12:30 |
 |
@Lupos-freak: Wij Nederlanders moeten ook betalen om de afleveringen op de website van RTL4 terug te kijken. Ik heb net even gekeken en ik kreeg ook een bericht dat ik moest bellen naar een nummer waar je vervolgens 1,3 euro voor moet betalen. Dus het niet zo oneerlijk als je denkt. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Kelly Griffel
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
242 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Sep 14, 2007 22:12 |
 |
Stoer topic ^^
Zelf keek ik vanaf ik mezelf kan herinnern naar Familie. Wij keken daar thuis gewoon altijd naar en ik ben ermee opgegroeid, onze hele familie keek het. En het was ook een van de dingen die ik in het begin het meeste miste toen ik naar Nederland verhuisde. Hier in Nederland kennen ze geen goeie Nederlandse series vergelijkbaar met Familie en Thuis. Maar daar kan ik beter niet verder op ingaan, want omgekeerd zullen ze er net zo over denken als ze wisten wat Familie was.
Anyways. Ik vond Familie dus wel een goeie serie, beter als Thuis iig. Ook keek ik vanaf de eerste aflevering Spoed en ik mag toch met trots zeggen dat ik bijna alle afleveringen die tot nu toe in Belgie zijn uitgezonden (ooit) wel een keer heb gezien. Dit zijn dan toevallig twee 'mindere' series die door de Vlamingen gemaakt zijn, maar er zijn er meer waar ik zeer veel waardering voor weet op te brengen. Ook verschillende Belgische acteurs staan hoog in mijn lijstje van favo acteurs, al verdwijnen ze dikwijls op de achtergrond om Johnny Depp natuurlijk veel bekender is en meer aandacht krijgt.
Maar goed. Flikken, Aspe en Witse vind ik ook zeer goede tv-series, allemaal van Vlaamse bodem ^^ En ik vind dat wij daar wel trots op mogen ze zijn. Ze mogen dan minder budget hebben dan CSI NY en al die series die ook over politie gaan, ik vind ze qua kwaliteit en originaliteit ook wel erg goed. De acteerkunsten gaan alleen maar vooruit en ze weten hoe langer hoe meer de series beter te maken.
Vlaamse films hebben toch ook een plekje in mijn hart. Ik weet er even niet zoveel op te noemen, maar o.a de Zaak Alzheimer (die herinner ik me dan nog wel) vind ik een zeer geslaagde productie. Alles zat goed in elkaar en minstens zo spannend als een Afilm uit Hollywood. Nu moet ik zeggen dat het bij mij veel doet als er een paar van mijn favo Vlaamse acteurs in voorkomen, maar goed, qua script en uitvoering mag er helemaal niet geklaagd worden. Ik vind de kwaliteit van Vlaamse producties helemaal niet minder dan die van andere landen. Ik heb wel minder de neiging om deze te gaan kijken, omdat ze natuurlijk minder aandacht krijgen en ik meer moeite moet doen om ze te pakken te krijgen dan die andere, overal bekende films, maar om ze af en toe te zien vind ik het echt stoer xD
Oh, Dennis ^^ Ik herinner het mij opeens nu ik het schrijf. Dennis (gespeeld door Axel Daeseleire, uitgezonden op VTM) is een dokter, die regelmatig dezelfde patienten over de vloer krijgt. En we zien ook hoe het er thuis in zijn privé leven aan toegaat. Het was eerst een één seizoensserie, maar er werden er meer (hoeveel precies?) gemaaktomdat het zo leuk was. Tenminste, dat werd mij verteld. Ik heb deze serie ook helemaal gevolgd, seizoen 1 dan, seizoen 2 kon ik jammer genoeg niet meer volgen. Maar dat was ook een zeer komische show en altijd wel goed om een avondje te lachen (:
Pff. Lang verhaal, ik denk dat ik nog een keer terugkom hier ^^
EDIT: Da's snel, yes indeed xD
Daens heb ik ook gezien. Wat een film, daar mogen ze daar in Amerika een puntje aan zuigen. Vind ik erg goed gemaakt.
Ook Team Spirit vond ik leuk, mede door Axel Daeseleire, en ook Blinker heb ik toen helemaal geweldig gevonden ^^ Maar dat was misschien de leeftijd toen xP |
 |
Bee
Schoolkampioen

Verdiend:
503 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 17, 2007 19:51 |
 |
Gisteren was verlengd weekend op tv.
Een typisch Vlaams filmpje.
Zeker niet slecht maar het was nu ook geen film om 'waaw' van te zeggen.
Het gaat dus over 2 mannen die bij hun baas inbreken en hem vasthouden om hem het geld te ontfrutselen waar zij recht op hebben.
Wat wel goed is, is dat als de minnares van de baas (die iets later toekomt) de dochter is van 1 van de twee inbrekers.
Kelly Griffel schreef: | Oh, Dennis ^^ Ik herinner het mij opeens nu ik het schrijf. Dennis (gespeeld door Axel Daeseleire, uitgezonden op VTM) is een dokter, die regelmatig dezelfde patienten over de vloer krijgt. En we zien ook hoe het er thuis in zijn privé leven aan toegaat. Het was eerst een één seizoensserie, maar er werden er meer (hoeveel precies?) gemaaktomdat het zo leuk was. Tenminste, dat werd mij verteld. Ik heb deze serie ook helemaal gevolgd, seizoen 1 dan, seizoen 2 kon ik jammer genoeg niet meer volgen. Maar dat was ook een zeer komische show en altijd wel goed om een avondje te lachen (: |
Ja Dennis dat ken ik ook nog, daar heb ik een paar afleveringen van gezien. Dat was wel goed.
Dat mogen ze nog wel eens heruitzenden. (In plaats van op één telkens op nieuw fc de kampioenen heruit te zenden) |
_________________ Orde is een genoegen van het verstand, wanorde is het genot van de fantasie.
Paul Claudel
 |
|
|