Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Boeken: Leesdossier Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
*Emma*
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 45 Sikkels
Woonplaats: *The London studio's next to my Daniel* Oow I can almost hear him speak!

*Emma* is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Mei 24, 2006 15:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik mag gelukkig zelf de boeken kiezen! Zolang ze maar van een Nederlandse schrijver zijn! De boeken die ik dit jaar heb gekozen zijn

- Uitgespeeld van Mel Walis de Vries
- Last Minut van Theo van Hoogstraten
- Mzzlmeiden van Marion van de Coolwijk
- Bruiden van Brance van ?

'Nou, een Onbreekbare Eed kun je niet verbreken...'
'Vreemd genoeg had ik dat zelf ook al bedacht.'
Profiel bekijkenStuur privébericht
child of the other side
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 1066 Sikkels

child of the other side is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jun 03, 2006 9:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb dit jaar ook vijf boeken moeten lezen ( waaronder een middeleeuwsboek Confused )

Rijtje;
- de aanslag, harry mulisch ( of hoe je het dan ook mag schrijven)
- de tweeling, tessa de loo
- de glazen brug, marga minco
- indische duinen, ....
- turks fruit, jan wolkers.

Persoonlijk vond ik het allemaal wel mooie boeken, behalve turks fruit omdat het verhaal me niet zo aanstond. De verhaallijn was een beetje saai.

someday it will kill you too
Sweet Hermione
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 20 Sikkels

Sweet Hermione is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jun 10, 2006 23:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb laatst ''De kleine blonde dood'' gelezen van Boudewijn Buch. Het gaat over een vader met zware Tweede Wereldoorlog trauma's. Zijn zoon heeft erg onder hem te lijden, omdat hij gek is geworden. Het is een heftig en melancholisch boek, maar toch is het mooi omdat het zo eerlijk is geschreven.

7e jaars
7e jaars

Verdiend: 52 Sikkels

@f!n@ is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Jun 11, 2006 19:50 Terug naar boven Sla dit bericht op

Voor Nederlands:
Arrow Het Bittere Kruid - Marga Minco
Arrow Het Achterhuis - Anne Frank
Arrow De Reünie - Simone v/d Vlugt
Arrow Het Wilde Feest - Adriaan v/d Veen
Arrow Een Leeg Huis - Marga Minco
Arrow Brieven Uit Westerbork - Etty Hillesum
Arrow Twee Koffers Vol - Carl Friedman

Daarnaast moesten we nog een poëzieverslag maken.. Je ziet dat ik bijna allemaal oorlogsboeken heb gelezen, daar kwam ik vorige week bij mijn eindgesprek ook achter, had t eigenlijk niet eens in de gaten...

Voor Engels hoefden we maar 3 boeken:
Arrow Cal, geen flauw idee wie 't geschreven heeft
Arrow The Story of Lucy Gault, ook geen flauw idee wie 't geschreven heeft, en te lui om 't na te zoeken Laughing
Arrow En Harry Potter 6 natuurlijk! Ook m'n beste leesverslag tot nu toe, lekker uitgebreid

En nu volgend jaar alleen nog 1 boek van Duits en dan ben ik van die onzin af!

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 72 Sikkels

Shellwarrior is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Jun 11, 2006 20:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Een aantal echte aanraders:
(Ik zit nu in VWO 4 en ik heb ze allemaal gelezen)

- De Gebroeders van de Thee - Hella Haasse. Lastig boek over theeplantages in Indië. Je moet er van houden.
- De Tweeling - Tessa de Loo. Een boek over een Nederlandse tweeling die gescheiden wordt en apart van elkaar (de een in Nederland, de ander in Duitsland) WOII meemaken. Ook een goede film van.
- De Kleine Blonde Dood - Boudewijn Büch. Dun (!) boekje over een man die een zoontje heeft van 6 jaar. Boek doorspekt met flashbacks van de man's eigen jeugd. Ook een film van gemaakt.
- Ik had een wapenbroeder - Maarten 't Hart. Een heel erg mooi boek over een homofiele soldaat in de jaren '60. In het begin een beetje lastig, je leest namelijk heden en verleden door elkaar tot je bij het punt komt waarom de soldaat gevangen wordt gehouden. Heel mooi en erg ontroerend.
- Vertraging - Tim Krabbé. Boek over een Nederlander die op vakantie is in Australië en die een oude vriendin ontmoet. Zij moet verdwijnen vanwege fraude. Vaag boek, maar leest, ondanks de titel, heel snel. Best spannend ook.

Bailey
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 45 Sikkels

Bailey is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 10, 2006 14:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb o.a. afgelopen jaar (3VWO) gelezen voor Nederlands:

-Siegfried (Harry Mulisch) - Erg interessant boek! Het gaat over een man die wordt verteld dat Hitler een zoon had genaamd Siegfried. Het klinkt misschien niet zo leuk/interessant, maar ik had het boek binnen één dag uit wat voor mij wel een record is Wink

-Een hart van steen (renate dorrestijn) - een heel naar verhaal over de traumatische jeugd van een meisje wiens moeder 3 van haar broers en zussen en vervolgens zichzelf ombracht. Het boek is mooi maar ook heel triest!!

Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 185 Sikkels
Woonplaats: Maakt me niet uit, als het maar zo dicht mogelijk bij Laura is(L)(L)(L)(L)

FireBolt428 is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 12, 2006 18:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik woon in belgië en eerlijk gezegd vind ik dat de nederlandse vorm van studierichtingen er moeilijker uitziet dan de belgische Confused
in het eerste middelbaar moesten we voor nederlands wel een leesdossier bijhouden, maar er stond geen minimum op het aantal boeken, ik heb dat boekje nu nog steeds maar eerlijk gezegd durf ik te wedden dat niemand ander behalve mss sommigen er nog aandacht aan besteden heeft....wij mochten er in noteren welke boeken we gelezen hebben of moesten lezen voor een spreekbeurt, en welke in de vrije tijd....

FB428

*_eOwyn_*
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 215 Sikkels

*_eOwyn_* is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 17:54 Terug naar boven Sla dit bericht op

gisteren heb ik 'er komt een vrouw bij de dokter' uitgelezen
heel erg mooi
ook wel zielig Crying or Very sad
het gaat over een vrouw die borst kanker krijgt
en haar man kan dit niet zo goed aan
en bedriegt haar met andere vrouwen
aan het eind overleid ze Crying or Very sad

heel mooi Mr. Green
ik heb besteld via school er daar stond bij dat hij (ongeveer) voor 16+ is

wat ik ook een geweldig boek vond is die van het meisje van dutrue
'ik was 12 en fietste naar school'

But we lost again
The dream of you and me and all we could be
Catie
Chaotic Angel
Chaotic Angel

Verdiend: 0 Sikkels

Catie is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 18:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben zelf nu volop bezig met Leesdossier en heb al verschillende boeken gelezen.

Het Woud van de Maker - Peter Schaap
Over dit boek ben ik zelf erg tevreden. Het is een nederlandste schrijver en kreeg er 3 punten voor. Het is een Fantasy verhaal, wat mij dus al aanspreekt. Het heeft mij erg veel geboeid.

God's Gym - Leon de Winter
Het is een erg apart boek naar mijn mening. In het begin snapte ik er niets van, omdat het me niet zo heel erg interesseerde, maar uiteindelijk is mijn conclusie dat het toch wel een goed boek is. Gaat vooral om het verwerkingsproces van verlies.

Ravens Imperium - Edith Eri Louw
Ik baal er nog steeds van dat haar lezing en het gedoe van Krum op de EFF tegelijk was =.= Het is een prachtig Fantasy boek, lekker dik en zeer leuk. Je moet het trouwens niet erg vinden om veel lesbische vrouwen in het verhaal tegen te komen. Alhoewel het naar mijn mening het verhaal uniek maakt. Veel mensen uit mijn jaar hebben dit boek al gelezen en zijn erg tevreden. GEWELDIG boek Angel

De Verdronkene - Margriet de Moor
Voor mij wil ik nooit meer een boek van haar aanraken. Vreselijk saai en langdradig boek ^^''

Tongkat - Peter Verhelst
Hoewel hij niet beter is dan Ravens Imperium is dit zeker mijn nummer 2! Elk hoofdstuk heeft een andere hoofdpersoon en hoewel er in 't begin geen touw aan te knopen is komt dta later wel. Heel boeiend geschreven, vanuit elk personage.

Mevrouw mijn Moeder - Yvonne Keuls
Dit boek heb ik verplicht in de 3de moeten lezen. Vreselijk boek, maar ik heb nog wat punten nodig voor mijn leesdossier, dus deze gebruik ik weer. Ik raad het aan om hem niet te lezen.

Maar het moeilijkste van het Leesdossier moet nog komen.. Gedichtenbundel! Ik ben op zoek naar een goede gedichtenbundel van een Nederlandse dichter of dichteres met minimaal 50 gedichten. Wie kan mij helpen?

01-2004/31-12-2009, HPF will live on in my heart and soul <333
Skay
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 356 Sikkels

Skay is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2006 18:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
vreselijk man, ik moet dit jaar 4 boeken lezen (in totaal 12 ) ik ben verzot op lezen, maar ik vind nederlandse schrijvers niks, ze produceren niks boeiends.

Ik heb hetzelfde probleem!! Ik hou al helemaal niet van volwassene literatuur. Geef mij maar een middeleeuws roman, maar dat mag niet omdat het: of te kinderlijk is (voor de docent) of we gaan het al behandelen met het onderdeel Middeleeuwen. (Diets lezen enzo.)

Maar de boeken die ik nu in mijn lijst heb zijn: Slaap en Reus. Beide zijn geschreven door een Vlaamse schrijfster: Annelies Verbeke. Het zijn best wel leesbare boeken. Maar ik moet nu allemaal boeken gaan zoeken.

Je bent een genie Katara; een zwetend, stinkend genie! ~Taf
Josse
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Verdiend: 0 Sikkels

Josse is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2007 21:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Catie schreef:
Maar het moeilijkste van het Leesdossier moet nog komen.. Gedichtenbundel! Ik ben op zoek naar een goede gedichtenbundel van een Nederlandse dichter of dichteres met minimaal 50 gedichten. Wie kan mij helpen?

Ik heb net een gedichtenbundel moeten lezen. Ik heb Avond in een Tuin van Adriaan Morriën gelezen. Ik vond het niet zo moeilijk en ik geloof dat er iets minder dan 70 kleine gedichtjes in staan. Niet meer dat 1 pagina per gedicht.

Verder heb ik al:

Arrow Margarehta - Jan Siebelink
Die vond ik heel mooi. Het is wel een heel moeilijk boek. Het gaat over Margaretha van Parma, landvoogdes der Nederlanden en het is gewoon een heel mooi boek als je een beetje van historische romans houdt en je niet laat afschrikken dood de dikte van een boek.
Arrow De kleine Blonde Dood - Boudewijn Büch
Bekent en ook wel mooi. Leest bovendien lekker makkelijk.
Arrow De Passievrucht - Karel Glastra van Loon
Is ook wel bekent. Een mooi boek, alleen een beetje makkelijk.
Arrow Het Spaans Heidinnetje - Jacob Cats (Moest uit een bepaalde tijd.)
Arrow Verloren Zoon - J. Bernlef
Een heel mooi boek met een verborgen verhaallaag. Ik vind het wel mooi omdat je het kan lezen voor je plezier. Maar je kan het ook lezen en dan op zoek gaan naar de verborgen laag, dat vind ik er heel goed aan.
Arrow Saidjah & Adinda - Multatuli
(Moest uit een bepaalde tijd.)
Arrow Dooi - Racha Peper
Vind ik ook een heel mooi boek. Wel wat makkelijker maar heel mooi beschreven.

Ik heb één keer een verslag gemaakt van een boek wat ik niet gelezen heb. Dat was gewoon zoooo saai!!! (
Het fregatschip Johanna Maria van A.F.E. van Schendel)
Achteraf schaam ik me wel dat ik het niet gelezen heb maar ik kwam er gewoon niet door en we moesten toen een boek uit een bepaalde periode...

Verder heb ik nog meer boeken die niet op mijn lijst staan gelezen, een aantal aanraders zijn:

Arrow Siegfried - Harry Mullisch
Arrow Russisch Blauw - Racha Peper
Arrow Superte - Leon DeWinter
Arrow Het Instituut - Vincent Bijlo
En als je een simpel kort boekje zoekt:
Arrow Turks Fruit - Jan Wolkers
Arrow Het Gouden Ei - Tim Krabbé

xox Josse

The show must go on my moonlight

MiYuvi

Laatst aangepast door Josse op Do Jan 11, 2007 16:03; in totaal 1 keer bewerkt
Laeta
Oude Forumnaam: tralalala Zwadderich Klassenoudste
Zwadderich Klassenoudste

Verdiend: 1252 Sikkels
Woonplaats: In a land full of my little pony's and laughing suns

Laeta is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jan 10, 2007 23:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nieuwste aanwinst in mijn leesdossier:

Rico's vleugels van Rascha Peper.
Dit boek heeft me erg aangegrepen. Door het wisselende perspectief werden de karakters, met name die van Rico en Rochèl prachtig uitgewerkt. Het boek wordt erg rustig opgebouwd en pas op het eind komt het in een soort stroomversnelling qua gebeurtenissen. Er gaat meer om gevoelens dan om wat er gebeurd.
Het boek behandelt een thema wat verschrikkelijk taboe is, de (onmogelijke en vanaf het begin verdoemde) liefde van een man van ongeveer 65 voor een jongen van 14. Rico wordt door toeval aangesteld om mee te helpen schelpen te tellen(het echtpaar Rochèl heeft een wereldberoemde collectie schelpen), zodat ze naar het museum kunnen. Eerst deden Cecile en Eduard Rochèl het samen, met behulp van het museum, maar de museumman kan niet en Cecile moet naar haar zieke zus die op sterven ligt. Rochèl(Eduard dus) ontvlamd in een passie voor Rico en die passie groeit met de dag.
Ik vond het een erg mooi boek en ik raad je aan je niet te laten afschrikken door het thema(echt niet, geloof me).

Ambition is the germ from which all growth of nobleness proceeds.
Hermione_love
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 110 Sikkels

Hermione_love is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 28, 2007 19:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb een tijd geleden : De Zonnewijzer, van Maarten het Hart gelezen.
Niet voor school...(Ik zat toen namelijk in de brugklas) Maar we waren op vakantie, ik had al mn boeken al uit, en toen ben ik maar in mn moeders boek begonnen.
Het is een vreemd boek...ik kon niet echt een duidelijke rode draad ontdekken in het verhaal...Maar toch niet onaardig!

lieske90
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 117 Sikkels

lieske90 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Mrt 01, 2007 16:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sweet Hermione schreef:

Voor ''Middeleeuwen'' las ik ''Floris ende Blanchefloer''.
Dat was echt een vreselijk boek.
De term ''Mary Sue'' lijkt ervoor uitgevonden te zijn. C
onstant word er gezeurd over de betoverende schoonheid van ik weet niet wat: eerst alleen het koppel waar het over gaat, maar dan ook een hoofdstelstel van een paard en een gouden beker.
Verder is het werkelijk TE gedetaileerd: ze hebben het een pagina lang over hoe een boot eruit ziet, bijvoorbeeld. Het boek is ook compleet humorloos en zwaar overdreven: er staat in dat het koppel op hun tweede al verliefd op elkaar waren. Ga dit boek dus nooit lezen: je verveeld je stierlijk ermee!

Hmmm, lekker dan 0.o Ik moet dat boek over een aantal weken uit hebben en ben er nog niet in begonnen en zo te zien is het niet echt leuk ^^' Maar oke, misschien valt het nog best mee... Het moet toch.

Maar oke; voor de rest heb ik ook De Aanslag van Harry Mulisch gelezen, Homme's Hoest van W.F. Hermans, Karel ende Elegast... Maar we moeten er aan het eind van de zesde ongeveer 14 uit hebben ofzo... Nouja, komt wel goed ^^"

Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 20 Sikkels

Sweet Hermione is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 16:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

lieske90 schreef:
Sweet Hermione schreef:

Voor ''Middeleeuwen'' las ik ''Floris ende Blanchefloer''.
Dat was echt een vreselijk boek.
De term ''Mary Sue'' lijkt ervoor uitgevonden te zijn. C
onstant word er gezeurd over de betoverende schoonheid van ik weet niet wat: eerst alleen het koppel waar het over gaat, maar dan ook een hoofdstelstel van een paard en een gouden beker.
Verder is het werkelijk TE gedetaileerd: ze hebben het een pagina lang over hoe een boot eruit ziet, bijvoorbeeld. Het boek is ook compleet humorloos en zwaar overdreven: er staat in dat het koppel op hun tweede al verliefd op elkaar waren. Ga dit boek dus nooit lezen: je verveeld je stierlijk ermee!

Hmmm, lekker dan 0.o Ik moet dat boek over een aantal weken uit hebben en ben er nog niet in begonnen en zo te zien is het niet echt leuk ^^' Maar oke, misschien valt het nog best mee... Het moet toch.

Als ik het zo terug lees, heb ik misschien wel iets overdreven. ^^'

Ik heb een weekje geleden Brieven uit Neuchatel gelezen van
Belle van Zuylen. Het speelt zich af in de achttiende eeuw.
Het is een romantisch verhaal. Ik las het in één keer uit. Wat een schattig boekje.
De schrijfster zelf is trouwens ook een cool mens - vooruitstrevend voor haar tijd.

Het boek heeft nog geen honderd pagina's, dus als je een ''oud'' boek moet lezen - lees dit boekje.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp