Als eerste, stiekem wel fijn dat het boek in twee delen is gesplitst, het leest voor mij makkelijker. Daarnaast kun je na deel 1 alles even aan de kant zetten en nadenken om erna verder te gaan.
En dan het verhaal zelf....
WAUW! WOW! OMG! etc.
Het verhaal sleept je mee in nieuwe inzichten en nieuwe personages. Het leest zo fijn weg dat ik de uren makkelijk vergeet. In het begin gebeurd er genoeg, zo vond ik alle gebeurtenissen bij Arya helemaal geweldig om te lezen. Ook de Jon hoofdstukken hebben me niet teleurgesteld. Als ik eerlijk ben, stelde niemand me teleur. En gosh, dat huewelijk tussen Sansa&Ytrion. Ik vond 't echt vreselijk voor Sansa!
En dan 't tweede deel, er gebeurd hier zoveel actie dat het soms wat teveel leek te zijn. Al die bruiloften verwarden me soms wel. En ik moet dit gewoon zeggen. I WANNA KILL WALDER FREY! Ik was zo gefrustreerd na dat huwelijk tussen Edmure & Roslin. Ik moest gewoon 10x lezen of Robb echt vermoord was. En Catelyn... En erna dat je leest hoe Arya wordt geraakt door die bijl. Ik was zo opgelucht toen dat Arya hoofdstuk binnen 50 pagina's kwam. Ik wil haar echt niet dood. Ze is één van mijn favoriete personages.
Wat ik overigens super frustrerend vond, Jon die Summer ziet en Bran die in Summer zit en Jon ziet. Ze waren zo dichtbij elkaar x.x En nu weet alleen Sam dat Bran leeft en hij kon 't Jon niet vertellen. So sad ):
En whoooot!:D Joffrey is dood en gelukkig ook geen pijnloze dood ofzo. Hij krijgt wat ie verdiend, een pijnlijke dood. Het rotjong. Ik was zo pissed off toen hij praatte over het hoofd van Robb aan Sansa geven op zijn huwelijk en het haar laten kussen. Ik wilde hem echt wurgen XD En ik vond het lief dat Tyrion voor Sansa opkwam.
En wauw, die informatie die je krijgt te weten van Petyr. Hij plande om Sansa daar weg te krijgen, om Joffrey te vermoorden en om Tyrion te vermoorden. En hij kreeg Lyse zover om Jon Arryn te vermoorden. Zo gestoord eigenlijk. En toen vermoordde hij Lysa.
En Tyrion die wordt vrijgelaten door Jaime. Dat vond ik wel lief eigenlijk ^^'' Alleen die leugen die later kwam, dat Tyrion niet heeft gezegd dat hij Joffrey niet vermoord heeft. Maar dat hij nog naar Shae ging en naar Tywin. En bij beide er een einde aan heeft gemaakt.
En 't einde o.o Catelyn, meer dood dan levend en ze wordt ook niet echt levend genoemd overigens. En Jon die Lord Commander word gekozen. En Sansa in sneeuw was lief, totdat Petyr kwam XD En ik miste in de laatste 100 pagina's zeker wel een Bran hoofdstuk.
Er is echt zoveel gebeurd in dit boek dat ik een beetje merk dat ik soms 't spoor wat bijster ben. Desondanks vond ik dit boek (of voor mij eigenlijk, deze twee boeken) helemaal geweldig.