Geplaatst: zo jun 19, 2011 8:33

Na de overheerlijke fantastische magische ontbijtgranen, besluit Nathan een doel te zoeken voor die dag. Dat doel vindt hij al snel wanneer hij even een korte, maar krachtige, pijnscheut heeft in zijn netjes-geheelde hoofdwonde. Ook al had Helena de hoofdwonde heel professioneel verzorgt. Een pijnscheut nu en dan is natuurlijk niet uit te sluiten. Doel van de dag: bedank Helena.
Hij kijkt rond. Het huis van Helena zag er netjes uit. Het rook er ook heerlijk. Dus een geĂŻmproviseerde poetsbeurt is niet meteen een goed idee. Hij besluit in ieder geval al zijn bord netjes weer terug te plaatsten en de half-leeg-gevreten doos overheerlijke fantastische magische ontbijtgranen terug in de kast te zetten. Eigenlijk had Nathan niet veel ervaring met bedankjes. Of toch niet voor vrouwen. Onbewust denk hij even aan zijn moeder â wat gaf hij haar ook alweer op van die speciale dagen zoals daar zijn verjaardagen en moederdagen? En dan weet hij het weer. Met een pasje dat bijna op een huppel lijkt (even vraagt zijn grijze massa zich af of een huppel wel degelijk een woord is â maar die gedachte laat hij uiteindelijk bezinken) gaat hij de trap op naar boven. Eenmaal de slaapkamer binnen, gaat hij op zoek naar zijn kledij â er van uitgaande dat je niet zomaar in boxershort het gemeentehuis binnenstapt. Ook al ziet hij er echt heel goed uit in boxershort.
âF*ck,â zegt hij volledig apartĂ© bij het zien van zijn verslenste colbertje. Dat is dus een no-go. Dan maar een tussenstop, denkt hij. Hij grijpt zijn overhemd, zijn colbertje, zijn broek, zijn schoudertas en zijn wand samen en kijkt dan nog eens rond. Met een korte tik probeert hij het bed netjes achter te laten. Dat lukt. Half. De linker- en rechterbovenhoek vertikken het om op het bevel van de tik (tik tik tik) om te krullen tot een mooie hoek. Die laat hij dan maar zo. Met een plofje is hij weg. (Hij vindt het overigens een heerlijk gevoel, Verschijnselen/Verdwijnselen in boxershort. Een aanrader voor ieder klein avonturier, op zoek naar een beetje plezier. Het werkt in ieder geval heel verhelderend en verfrissend. Over het opwindende deel denkt Nathan niet na. Dat neemt hij er gewoon bij.)
Met een ander plofje verschijnselt hij in zijn eigen huis. Hij doet daar dingen. Met een nieuw plofje is hij weer weg. Een vierde plofje brengt hem uitgedost tot aan het gemeentehuis. Verschijnselen/Verdwijnselen was altijd al zijn dada geweest. Heel gek eigenlijk. Want in het begin had hij het er toch echt moeilijk mee gehad. Maar dat zijn repetitieve gedachtekronkels â denk hij bij zichzelf. Wie er ook luistert naar mijn gezever binnenin mijn hersenpan (die doet maar, denkt hij er nog stilletjes bij, want Occlumentie daar bak ik toch niks van), die weet al hoe ik denk over mijn Verschijnselkunsten. Zoân tien paginaâs terug eventueel te herlezen, pour les intĂ©ressĂ©s. Frans. Zou dit foreshadowing zijn?
Hij stapt de trappen van het gemeentehuis op, doet de deur open en waggelt verder. Hij had niet het meest fantastische geheugen aller tijden, maar door zijn bezoek gisteren, weet hij wel nog waar hij heen moet. Of tenminste. Hij weet waar Donovan werkt. Die zou âm vast wel weten te vertellen waar hij Helena kon vinden. Of daar hoopte Nathan toch op. En zoniet, dan had hij tenminste een lame excuus gevonden om een ommetje te doen en te fistbumpen met Donovan. Want, ja. Na die brand hadden ze toch wel een soort van⊠tja⊠klik. Niet echt de klik waar Nathan op had gehoopt, maar beter een klik dan geen klik natuurlijk. Zijn voeten loodsen hem zonder enige problemen naar boven. Hij heeft niet door dat hij bijna Mairi omverloopt â vergezeld door een oud vrouwtje. Met driftige passen â waar hij eigenlijk verbaast over is dat hij ze nog kan zetten, nadat wat er gisteren allemaal gebeurd is â beent hij zijn weg tot op de verdieping van Donovan. Daar stopt hij even.
Met zijn ene hand zet hij zijn kraag van zijn hemd goed. Een lichtgrijs hemd dit keer. Met datzelfde hand trekt hij zijn colbertje dan een beetje naar beneden. Een pikzwart colbertje dit keer. Zijn andere hand houdt hij gekluisterd rondom een bos bloemen. Hij hoopt dat Helena het op bloemen heeft gesteld. En hij hoopt dat ze een onderbewuste passie koestert voor de combinatie rozen en tulpen. Want dat is zeker een gewaagde keuze. Hij zwiept even met zijn hoofd. Zijn haren hadden weer wat vorm gekregen door middel van de nodige wax. Ze liggen achteruit, maar op een hoge manier en één haren-spriet had het lef gevonden om toch maar los te komen van zijn harenmassa en over zijn voorhoofd te gaan bengelen. Maar Nathan had geschouderophaalt en vindt het bij nader inzien best iets hebben. Rond zijn rechterslaap is nog een klein litteken te zien. Nu en dan piekt het nog even. Maar hij weet dat dat normaal is. Afgezien van het litteken, ziet hij er best heel netjes uit. Ah, het litteken is best heel stoer. Het is nog net geen bliksemschicht, maar minstens even cool.
Helemaal in de plooi wandelt hij tot aan Donovanâs desk. Daar merkt hij dat het er al opmerkelijk druk is. Of nuja. EĂ©n man van wie hij het vooraanzicht nog niet kan bewonderen staat aan de balie. Met de bloemen hoog, zijn haren goed en zijn kleren strak, neemt hij achter de man plaats. Het duurt letterlijk twee minuten vooraleer Nathan doorheeft dat Donovan gewoon op zijn stoel zit en het iemand anders is die de man helpt. Nathan doet een beetje teveel moeite om zo subtiel mogelijk over de schouder van de man voor hem te kijken en hangt bijna als het ware met zijn neus in de bloemen, tegen de schouders van de man voor hem aangedrukt en merkt op dat moment dat het Helena is die achter de balie staat. Zo, dat is even handig zeg, denkt hij nog net vooraleer het onvermijdelijke dan toch gebeurt. De combinatie âop zijn tenen staanâ, met een ruiker bloemen hoog en zijn gewicht ietwat naar voor geperst, lijkt achteraf niet zoân ideaal plan. Zeker niet als hij plots ook per ongeluk oogcontact maakt met Donovan en Nathan een verwoede poging doet om een coole grijns op te zetten. Hij niest. Niet één keer. Maar twee. Hard. En vuil. Een wolk aan stuifmeel ontsnapt aan de bloemen en vertrekt op een nog onbepaalde missie in de lucht. Nathan wankelt even, duwt per ongeluk hard in de rug van de man voor hem, maar kan uiteindelijk zijn evenwicht nog wel bewaren. Hetzelfde kan niet gezegd worden van de ruiker bloemen die hij onvermijdelijk uit zijn handen laat glippen. Een hardnekkige doorn pietst zich door zijn handpalm en laat een streep dik bloed achter.
Met zijn ene hand tegen zijn lippen gedrukt, wanhopig proberend het bloed op te zuigen, bukt hij zich voorover om zo snel mogelijk met zijn andere hand de ruiker bloemen weer vast te nemen. Hij probeert asap weer zijn âIk kan de hele wereld aanâ-pose aan te nemen en te doen alsof er niks gebeurd is. Wanneer hij weer kaarsrecht staat, merkt hij helaas dat het stuifmeel wel degelijk een einddoel had: de schouders en rug van zijn voorstaander hadden nu een gelige kleur gekregen. Met zijn hand nog steeds tegen zijn lippen gedrukt, zet hij een awkward-penguin lachje op richting Donovan. Tot zover het fistbumpen.

Driftig stapt hij over het plein dat het gemeentehuis voorafgaat. Zijn cloak zwiept tegen zijn dijen. In zijn rechterhand heeft hij een aktetas vast â voor de prĂ©sence ervan. Zijn haren liggen strak achteruit en zijn baard stoppelt hevig. Hij was duidelijk niet gepleased, dat is te merken aan de gefronste blik die hij op zijn gezicht heeft gezet. Hij is ook duidelijk gehaast, dat is dan weer te merken aan de snelheid waarmee hij over het plein loopt en in een mum van tijd de trappen op, de deur binnen en zich doorheen de gangen van het gemeentehuis een weg baant. Moest je hem niet kennen, je zou denken dat de man hier werkt en al jaren dezelfde weg afgaat en het dus ondertussen wel al op zijn duimpje van buiten kent. Helaas, dat is niet het geval. Een nieuw en vooral onverwacht doel in zijn leven â dat is op dit moment de motor van zijn stappen.
Joseph stapt door. Terwijl zijn benen hem vooruit helpen, probeert hij met zijn ogen de weg te wijzen. Ze zwiepen haastig van links naar rechts op zoek naar de juiste aanduidingen. Nog een geluk dat de ambtenaars hier blijkbaar hooggeschoold waren, want ook al is het hele gemeentehuis maar aan de miezerige kant, ze hebben tenminste wel duidelijke aanwijzingsbordjes. Hij kijkt even snel op zijn horloge in een poging zijn time shedule in acht te houden. Een uur geleden in Sado aangekomen. Te lang gezocht naar dat gemeentehuis, dat was zeker. Zijn eerste indruk over Sado was rampzalig. Maar dat terzijde. Hij had nog precies drie uur om zijn huis te vinden, daar de dingen te doen die hij moest doen en zich dan naar die ceremonie te begeven. Hij kan naar de ceremonie alleen maar verwijzen met de woorden âdie ceremonieâ, omdat hij niet weet wat het inhoudt, hij ook niet weet waarom hij er heen moet en nog minder weet wat hij er uiteindelijk te zien zal krijgen. Of vooral te horen.
Trappen op, gang in, gang uit, nieuwe gang in. Het scheelt niet veel of hij loopt een oud vrouwtje omver. Niet veel schelen is ook maar zacht uitgedrukt. In alle haast heeft hij het oude mensje letterlijk een schouder-bump gegeven en was ze aan het wankelen geraakt. Gelukkig was ze vergezeld door een jonge vrouw. Die vangt haar vast wel op, denkt Joseph erbij zonder er verder moeite en tijd aan te besteden. Want hij is nu waar hij wezen moet. Met een geĂ«rgerde blik beent hij zich naar de balie om daar een nog meer geĂ«rgerde blik op te zetten wanneer hij ziet dat er maar liefst twee personen voor hem in de rij staan. Alsof het een komisch duo is: de één zijn haar was het gekste haar dat Joseph ooit had gezien â om nog maar te zwijgen van de gelige schouders die de man heeft. De andere staat wanhopig met zijn halve hand in zijn mond en een ruiker bloemen in de andere.
Hij besluit overduidelijk te zuchten terwijl hij het handvat van zijn aktetas met beide handen vastneemt en een wanhopige poging doet om oogcontact te nemen met de man achter de balie zit en het blijkbaar niet de moeite vindt om zijn collega te helpen en bij te springen. Nog een overduidelijk blik op zijn horloge erbij en het is van dat: Joseph is geërgerd en neemt een hautaine pose aan. Nog een duidelijke kuch. Dat moet volstaan.
_________________
Drive on. Drive on. My special one.
|