Reflex
Schoolhoofd
|
|
Geplaatst: do mei 26, 2011 21:47

Mairi zit stil voor zich uit te kijken, terwijl ze af en toe een slok van haar pompoensap neemt. Ze heeft een of ander vreemd uitziend broodje gekregen en de pub kennende zou het waarschijnlijk net zo bijzonder smaken als het er uit ziet. De befaamde smekkie in alle smaken soep is algemeen bekend in het dorp en Mairi weet haast zeker dat ook dit broodje smekkies bevat. Het kan haar nu echter weinig schelen wat ze eet. Haar maag is nog altijd lichtelijk van streek door alle gebeurtenissen en probeert haar te zeggen om vooral niets te zeggen.
Naast zich hoor Mairi de man aan haar vragen of ze nieuw is. Ze draait haar hoofd een stukje en glimlacht naar hem. "Nee, ik woon hier al 3 jaar, maar ik kom niet veel in het dorp." Ze kijkt de man even aan. Ze weet dat hij de andere ceremoniemeester in het dorp is, degene die nog wel leeft, maar verder kent ze hem niet. Ze draait haar hoofd terug naar haar broodje en neemt een hap, terwijl ze luistert naar de man. Of ze wat weet van de gebeurtenissen van gister... Goh, waar moet ze beginnen. Mairi fronst even, terwijl ze haar blik op het broodje gericht houdt, alsof het 't interessantste is van de wereld.
"Welke van de vele gebeurtenissen wil je meer over weten? Het feit dat fullblood Dorothy mudblood Dorothy bleek te zijn? Het feit dat overal Death Eaters opdoken? Of dat er een gevecht kwam, waarbij Dorothy op koelbloedige wijze vermoord werd. Met een mes. Of wil je meer weten over je collega? Die vermoord werd zonder reden, omdat hij zich misschien wat laf gedroeg. Zomaar. Hij rende enkel weg... Of misschien kan ik je vertellen dat er meerdere mensen gewond raakten? Of dat de bruidegom twee vrouwen martelde." Mairi zucht een keer verbitterd. "En dat was nog maar het begin van de dag. Want misschien wil je ook wel weten dat toen een paar mensen 's avonds bij Dorothy thuis waren dat huis in vlammen op ging. En waarom? Wil je weten dat ik opgesloten zat en dacht dat ik dood ging? Dat er nog meer mensen gewond raakten? Dat er niemand kwam om te helpen... Ja, ik weet wel wat meer inderdaad." Mairi kijkt even kort opzij naar Philip, terwijl ze nogmaals zucht. Het voelt goed om zo het verhaal er uit te gooien, al is het tegen iemand die ze helemaal niet kent. Het is ook heel erg unlike Mairi, maar de gebeurtenissen van gister zitten haar duidelijk erg hoog. Mairi grimast en pakt dan haar broodje en eet het op.

Een beetje teleurgesteld om de rustige reactie grijpt Amy het nieuwe bord vast dat Kyla haar aan geeft. Ze zet het op haar nachtkastje, waar het bij het ophalen van de borden waarschijnlijk nog onaangeroerd zal staan. Kyla maakt een opmerking over dat ze aandacht wilt en Amy rolt met haar ogen. Sure, aandacht is waar ze op zit te wachten. Ze wilt hier weg. Dat is het enige.
"Hoe vaak moet ik nog zeggen dat er niets mis is met mij!" snauwt ze. Ze is echt niet gek. Ze gaan haar niet zomaar vrijlaten. Er gaat niets veranderen. En de regels, daar heeft ze niets aan. Daar heeft ze zich nog nooit aangehouden en ze was niet echt van plan zich er nu wel aan te gaan houden. Nijdig slaat Amy haar armen over elkaar. "Ga het maar uitzoeken! Jullie zullen zien dat er niets is en als ik hier uit kom, dan klaag ik jullie aan voor vrijheidsberoving." Een beetje overdrijven kan geen kwaad, right? Ze had de twijfel wel eens in Kyla's ogen gezien, wanneer ze weer eens tegen 'Amy' in ging. Ze had het idee dat Kyla haar wel geloofde, ergens. En eigenlijk zou het daarom beter zijn Kyla te vriend te houden, maar de opsluiting zorgt er voor dat ze zichzelf niet tegen kan houden.
Amy grijpt uit het laatje van haar nachtkastje een boek (De bruikbaarheid van de zwarte kunsten: een overzicht van drie eeuwen duistere magie.) dat ze mee had kunnen nemen toen ze hier kwam. Ze moet het al minstens 100 keer gelezen hebben ondertussen, aangezien het 't enige boek is dat ze heeft, maar het houdt haar scherp. Ergens verbaasde het haar dat het nooit afgenomen was, het is tenslotte niet de meest lichte en vrolijke stof die je kunt bedenken. Ze slaat het open en doet zo een poging Kyla uit te bannen.