Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Harry Potter Latijn Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Choco
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 70 Sikkels

Choco is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Dec 09, 2006 18:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb maandag Grieks proefwerk, en er was zo'n woordje (in Griekse letters) dat je leest als Accio.
Het betekent waardig en ik weet niet waarom het er op zou moeten lijken, maar ik moet er wel telkens aan denken! (ook al is het Grieks; geen Latijn..)

Profiel bekijkenStuur privébericht
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Dec 20, 2006 17:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik studeer Geschiedenis dus ik heb ook "Oudheid" en daar komen heel vaak HP namen voor zoals Lucius en Severus die normale namen waren in die tijd. Alleen mijn leraar die spreekt het anders uit.. Hij zegt: "Lukius en Seveerus".. En namen zoals Remus en Draco komen ook voor.

En dan heb je nog goden. Zoals Minerva en Narcissus de jongen die verliefd werd op zichzelf. En Minerva is de godin van alle verstandelijke en handvaardige kundigheden in de Romeinse tijd..

Best wel leuk dat je zulke namen soms ziet staat. Ik onthoud ze daarom wel beter ^^

Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

Helen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2007 11:50 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik las gisteren een stukje van boek 1 en daar zei 1 van die centaurs "mars is helder"ofzo.

Mars is de griekse god Ares en die staat voor oorlog. Lekker diepzinnig zeg.
Het schoot me opeens te binnen dat Mars een god is.

Ook heb ik een boek gekocht met tovenaars enzo en het hele James, Harry, onzichtbaarheidsmantel is me nu duidelijk.

Ik hoop dat ik het goed uitleg. Ik heb het boek niet hier

Een of andere tovenaar was een transformagiër en het schijnt dat die de kracht hadden onzichtbaar te worden. Daar hadden ze meestal een kledingstuk voor. Dat kledingstuk kon je ook als geschenk geven.

James was een Faunaat dus een transformagiër. Hij heeft Harry die mantel gegeven.

Minerva staat hier als de godin van wijsheid en oorlog

Bron

Woei, Gryff van het jaar 2008!
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 18, 2007 21:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

the next schreef:
Witch_Eva schreef:
the next schreef:

kun je me zeggen wrr ik ze kan vinden? Arrow pet

Wat vinden? Hoe je aan de Latijnse namen komt? Nou de meeste mensen hier hebben Latijns op school. Of je kijkt in een Latijns-Nederlands woordenboek ofzo. En de meeste namen heeft JKR ergens van afgeleid, en meestal van het Latijns.

K WIL DE boeken leZEN

Hoe bedoel je? Heb je dan nog nooit de boeken gelezen? En MSN-taal mag hier niet BTW. Wink

Het is wel handig als je zelf latijnse volgt op school. Je kunt erachter komen wat al die namen betekenen enz. Ik volg wel zelf geen latijnse maar als je veel boeken over leest kom je er ook zo achter.

Er is een verhaal over hoe Rome is gesticht. Ik weet niet hoe het echt in mekaar zit maar daar komt een tweeling in voor met de namen Romelus en Remus. De tweeling was achtergelaten door hun moeder en een wolf vond hen. Wat daarna precies gebeurde weet ik niet. Maar de namen komen er in elk geval in voor. De naam Remus heeft denk ik iets te maken met 'wolf'. Dat was wel tof om dat te ontdekken.

En je hebt ook de hondster genaamt Sirius. Rowling zal zich daar op hebben gebasseert voor Sirius een fanaut te laten zijn en Sirius is ook een Grote Hond als dier. Maar ik heb dit topic al helemaal overgelezen en dit is al vaker voorgekomen, geldt ook voor dat met Rome.

I'll do anything for you.
OFCYN
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 48 Sikkels

OFCYN is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2007 18:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

jah das wel logisch he daar had ik geen stomme site voor nodig zelfs in de geschiedenis kom je veel latijnse woorden terug en ik vind het eigelijk een logische keuze van rowling da's eens iets wat anders dan rijmpjes ofzo dat maakt het juist echt!
en vele sprueken en niet alleen spreuken denk een aan toverdranken
felix fotunatis wat betekent van het sterke geluk zo zijn er nog veel meer hoor indendio, wat letterlijk betekend ik steek in brand of orchidea,aqua,maxima,lumos,....

Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 49 Sikkels

pirateshpfan is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2007 16:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet niet of dit al gezegt is: anders verwijder dit bericht maar want ik heb niet alle pagina's doorgelezen:
ik heb een woordenboek van HP: alle Engelse woorden in het Nederlands en dan staat er bij Crucio: martelvloek betekent in het latijn 'ik folter'
Dus dat is eigenlijk best vaag
Maar heeft Rowling geen Latijn gehad op school? volgens mij wel anders zou dat toch niet kunnen Exclamation

Carla
Oude Forumnaam: Nederlandse Hermelien Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Carla is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2007 18:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

Fiasco schreef:
Laeta schreef:
Vind het altijd wel leuk, ik doe ook latijn op school en kom dan vaak latijnse woorden tegen. vooral de spreuken zijn bijna allemaal van het latijn af te leiden. Het is altijd leuk om iets te herkennen.

Helemaal mee eens, ik heb 2 jaar Latijn gehad op school en als ik dan dingen herken in de boeken ben ik altijd blij dat die 2 jaar niet verspild zijn geweest Wink

Dat vind ik altijd wel leuk in boeken als ik dingen herken uit bijvoorbeeld het Latijn of Grieks of mythologische verhalen. Ook bij Rowling vind ik dat zo goed, dat ze er (bewust en soms ook onbewust) zoveel links naar de klassieke oudheid in heeft gestopt. Dat vind ik echt leuk als ik dan weer iets tegenkom, want dat zijn echt van die kleine details waar veel mensen overheen lezen of die ze niet snappen.

watsonette
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 42 Sikkels

watsonette is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2007 13:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Klopt, ik heb zo'n boek met de magische wereld van Harry Potter ofzo.
Heel veel dingen zijn van latijnse of egyptische mythen afgeleid.
Eigenlijk best bijzonder, want het is interessant dat namen en voorwerpen ergens van afgeleid zijn.
De meeste personen zijn Griekse goden geweest dacht ik.
Nja als je in een boeken winkel komt, of in de bieb, neem een kijkje in het boek, staat leuke informatie in! Very Happy

Check mn Crea's =) , HP5 Spoilers!
Vivian.
Oude Forumnaam: meligmijsje Huffelpuf Klassenoudste
Huffelpuf Klassenoudste

Vivian. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2007 14:54 Terug naar boven Sla dit bericht op

*schopt topic omhoog*

Choco schreef:
Citaat:
Lupos heet eigenlijk ook Lupin ( in de engelse versie dan)

Hehe, ja dat snap ik. Maar ik bedoelde het Latijnse woord voor wolf, dat was toch iets als lupin ofzo?

Het latijnse woord voor wolf is Lupus. Ik heb wel een paar jaar latijn gehad... Maar mensen voor mensen die geen latijn hebben gehad en toch heel graag willen weten wat bepaalde woorden in het latijn zijn... Op deze site kun je van en naar latijn vertalen...

Zelf vind ik dat Rowling dat ze de al die spreuken en namen knap verzonnen heeft. Ik heb nog bij geen enkele spreuk of Latijnse naam gehad, nou, dat is ook raar bedacht. Het is wel leuk om als Latinist te zien hoe ze de dingen aanpast tot het als een echte spreuk klinkt.

*geeft Rowling een extra compliment*

Where your treasure is, there will be your heart also.

HPF: friendships will never die
muisS
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 175 Sikkels

muisS is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2007 15:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb 1 boekje 'de magische wereld van Harry Potter' Daar worden deze vragen ook beantwoort (wel boek 1 t/m 4 geloof ik Wink).
link boek ^^
En ook worden sommige van deze vragen beantwoord in het boekje 'De wereld van Harry Potter' ^^ (boek 1 t/m 4)
2e link xD
Echt wel leuke boekjes als je er meer over wilt weten Rolling Eyes

7e jaars
7e jaars

Verdiend: 322 Sikkels

Emma Roos is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2007 17:36 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind het zeer geniaal dat Rowling veel Latijn in de boeken heeft gestoken. Vooral spreuken ontcijferen is een leuke bezigheid onder Latijn. Mijn lerares keek laatst heel raar op toen ik vroeg of accio Latijn was, of een verbastering en wat het dan precies betekende^^"

Als ik voor Latijn ooit nog een boek of iets moet lezen, wordt dat zeker een HP boek. Het lijkt me zeer geniaal om later (als ik genoeg Latijn kan) het eens in het Latijn te lezen. Dan ga je de spreuken en namen heel anders zien, denk ik. Ipv nonpluvius zou je "het regent niet" lezen^^ Zonder echt meteen door te hebben dat het eigenlijk een spreuk is. 'Hermelien nam haar toverstok. "Het regent niet." fluisterde ze. Meteen zag Harry een stuk duidelijker'^^"

Het eerste woordje wat we zo'n beetje leerden was Servus, betekent slaaf. Het eerste waar ik aan dacht was Severus (Don't ask). Toen heb ik honderden redenen bedacht waarom Rowling Severus van Servus zou afleiden (conclusie: Severus was slaaf van Voldemort, omdat DE's toch wel op slaven trekken).
Zo is het veel gemakkelijker Latijnse woorden te onthouden; door ze (zo mogelijk) aan Harry Potter te koppelen^^" En anders toch een Nederlands woord (bijv, dolere betekent verdrietig zijn. Condoleren (het ww) is ervan afgeleid. Eigenlijk betekent het dan iets als "samen verdrietig zijn" of "ik ben met jou verdrietig"^^")

Wise Words #2:
    Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal.
    - Albert Einstein
Wizardjuh
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 108 Sikkels

Wizardjuh is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2007 19:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Emma Roos schreef:
Het eerste woordje wat we zo'n beetje leerden was Servus, betekent slaaf. Het eerste waar ik aan dacht was Severus (Don't ask). Toen heb ik honderden redenen bedacht waarom Rowling Severus van Servus zou afleiden (conclusie: Severus was slaaf van Voldemort, omdat DE's toch wel op slaven trekken).

Hebben jullie toevallig de methode Vivat Roma?
Maar Severus betekent eigenlijk streng, al viel Servus mij ook op.
Dolores (van Dolores Umbridge) betekent verdriet.
Accipere betekent ontvangen, aannemen. Waarschijnlijk is Accio dan een verbastering van Accipere.
Imperio is een verbastering van Imperium, wat macht of heerschappij betekent.
Inferi (NL: Necroten) betekent [goden van] de onderwereld.

Ik vind het knap van JKR dat ze al die zoveel Latijn verstopt heeft in de boeken. Het is idd leuk om dat allemaal te ontcijferen. Zo zou je dus betekenissen van spreuken kunnen leren die niet tot weinig worden beschreven, alleen maar genoemd worden.

Zelf heb ik het Groot Toverwoordenboek in mijn boekenkast staan, waarin alle spreuken en namen staan, met achtergrondinformatie, jammergenoeg gaat dat maar tot deel 4.

Glauces
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Glauces is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2008 16:34 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wizardjuh schreef:
Accipere betekent ontvangen, aannemen. Waarschijnlijk is Accio dan een verbastering van Accipere.
Imperio is een verbastering van Imperium, wat macht of heerschappij betekent.

Ja, Accio is gewoon eerste persoon enkelvoud praesens van accipere en betekent dus: ik ontvang.
En Imperio betekent letterlijk 'op bevel'. ^^

Ik vind het erg leuk dat ze zoveel uit het Latijn haalt, met name van Pluisje moest ik erg lachen

Where your treasure is, there will your heart be also.
Schéhérazade
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 40 Sikkels

Schéhérazade is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 09, 2008 13:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb een Harry Potter boek in het Latijn gekocht. Ik moet zeggen dat daar alles veel logischer lijkt omdat de meeste dingen die ze "verzint", uit het Latijn komen. Soms lijkt het dan wel dat het een iets gewoon is, terwijl het in het Nederlands (of in enig welke andere taal) iets speciaals wordt, doordat het een woord is waar niet iedereen de etymologie van kent. Het is wel leuk als je weet dat een bepaalde toverspreuk komt van een woord uit het Latijn ,maar als je het eenmaal weet, is de magie er ook een beetje af.

1e jaars
1e jaars

Verdiend: 79 Sikkels

nathan is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Apr 02, 2008 4:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

In het eerste middelbaar, was Harry Potter de belangrijktste reden waarom ik voor de richting Latijn koos. Kon ik zelf toverspreuken maken.
En sinds ik Latijn kan, ben ik verbaasd hoeveel er in de boeken zit niet alleen in de namen maar ook in het taalgebruik. Woorden die afstammen uit het Latijn enz...
Iets anders: de Verdonkermaansteeg. Wist je dat verdonkermanen een echt bestaand werkwoord is waat zoveel betekent als stelen?

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp