Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Tolkien boeken Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: heb je al eens een boek van Tolkien gelezen?

Ja!!
71%
 71%  [ 68 ]
euh...wie zeg je..? (nee dus)
12%
 12%  [ 12 ]
ik ben van plan er een te lezen binnenkort
15%
 15%  [ 15 ]
Totaal aantal stemmen : 95

Auteur Bericht
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 27, 2007 21:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wizardjuh schreef:
Lupos-freak schreef:
Ik vraag me wel af wie het[=The Children of Húrin] vertaald heeft, aangezien Max Schuchart [de vaste vertaler] op 25 februari 2005 gestorven is!

Ja, dat vraag ik me ook af...
Ik hoop wel dat hij/zij het net zo vertalt als Max Schuchart (om het zo maar te noemen 'ouderwets taalgebruik').

De Kinderen van Hurin is nu blijkbaar toch iets vroeger verschenen dan verwacht!!! Ik heb hem sinds woensdag in mijn bezit, maar ik ben dit hier vergeten te melden Embarassed

De nieuwe vertaler is: Peter Cuijpers

Ik heb er nog niet in kunnen lezen, maar het ziet er erg veel belovend uit. Met prachtige tekeningen om de tig pagina's. Elk hoofdstuk heeft ook een tekening van Alan Lee, de Tolkien-tekenaar. Prachtig gewoon. Ook een volledig nieuwe kaart en een inleiding door Christoper Tolkien..

Voor het ogenblik lees ik Roverandom, ook van Tolkien dat ik trouwens samen met de KvH gekocht heb...

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 63 Sikkels

boekenwurm is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2007 11:06 Terug naar boven Sla dit bericht op

Woohoo, ik heb net de Kinderen van Hurin uit. Het was echt een fantastisch boek. Toen ik de inleiding had gelezen had ik zoiets van; Wow, dit is echt ingewikkeld. Maar het verhaal was heel leuk, wel zielig aan het eind.

Die platen zijn echt mooi, Alan Lee is toch ook de tekenaar van The Lord of the Rings? Die naam komt me iig bekend voor. Er zat ook een kaartje achterin, ik vroeg me af waar dat nou ligt. Boven het gedeelte van Midden-Aarde waar The Lord of the Rings zich afspeelt ofzo? Ik heb er nooit echt iets over gelezen in, In de Ban van de Ring.

Ik vond trouwens dat het niet te merken was dat het een andere vertaler was, het leek heel veel op de stijl van Max Schuchart.
Nu wil ik ook de Silmarillion lezen, ik had er eerst nog nooit van gehoord Embarassed .

Profiel bekijkenStuur privébericht
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

BerichtGeplaatst: Wo Aug 01, 2007 23:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ow, ik dacht dat ik hier al een recensie had geschreven over de Kinderen van Húrin, maar blijkbaar ben ik dat helemaal vergeten. Ik vond het boek ongeloofelijk goed, vooral het einde. Het staat bij mij op nr. 2 van beste boek ever. [Op nummer 1 staat de laatste Harry Potter en op nummer 3 Demonenbloed van Darren Shan.]
Maar om nu een uitgebreide recensie te schrijven heb ik eigenlijk geen zin. Razz Het is ook al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb. En ik vond de tekeningen van Alan Lee ongeloofelijk prachtig.

boekenwurm schreef:
Er zat ook een kaartje achterin, ik vroeg me af waar dat nou ligt. Boven het gedeelte van Midden-Aarde waar The Lord of the Rings zich afspeelt ofzo? Ik heb er nooit echt iets over gelezen in, In de Ban van de Ring.

Het is inderdaad heel erg moeilijk om te snappen waar het zich afspeelt ten opzichte van LotR. Maar feitelijk is het net op dezelfde plaats! Het zijn feitelijk dezelfde kaarten, maar Midden-Aarde is ten tijde van 'In de Ban van de Ring' zoveel verandert, dat het niet meer herkenbaar is. Het enige dat nog hetzelfde is gebleven is de rivier. De Sirion die op het kaartje van de Kinderen van Húrin duidelijk aangegeven is, is gelijk aan de Anduin uit In de ban van de Ring. Ook de Zeearm van Drengist in het noorden van De Kinderen van Húrin is er in 'In de ban van de Ring' nog, maar dan onder de naam Golf van Lune, bij de Grijze Havens.

Dat dat één en dezelfde plaats is, heb ik ergens gelezen in een of ander tekstje van Christopher Tolkien, maar ik ben helemaal vergeten waar.

boekenwurm schreef:
Nu wil ik ook de Silmarillion lezen, ik had er eerst nog nooit van gehoord Embarassed .

Kende je de Silmarillion niet? Schande! Grapje Razz Er zijn heel veel mensen die enkel In de Ban van de Ring en de Hobbit kennen, terwijl sommige andere Tolkien boeken ook zo ongeloofelijk goed zijn.

Even een lijstje van Tolkiens (Nederlandstalige) boeken;
- De Silmarillion
- De Kinderen van Húrin
- De Hobbit
- In de ban van de Ring [= 3 delen + aanhangsels]
- Nagelaten Vertellingen
- Sprookjes en Vertellingen
- Roverandom
- Brieven
- Brieven van de kerstman

De laatste twee spreken me niet zo aan. Ik heb ze eens geleend in de bibliotheek, maar het is niet echt leuk om te lezen welke brieven Tolkien zijn kleinkinderen schreef. Bijna al de rest heb ik gekocht en daar ben ik helemaal weg van. Het enige boek dat nog in mijn ultieme collectie ontbreekt is Nagelaten Vertellingen. Al de rest heb ik en heb ik gelezen. Enkel de Silmarillion moet ik nog eens lezen... [Heb ooit eens tot halverwege gelezen, maar ben niet verder geraakt wegens tijdsgebrek.]

boekenwurm schreef:
Die platen zijn echt mooi, Alan Lee is toch ook de tekenaar van The Lord of the Rings? Die naam komt me iig bekend voor.

Alan Lee is inderdaad een zeer bekend Tolkien-illustrator die enkele versies van The Lord of the Rings en The Hobbit van zijn tekeningen voorzien heeft. Maar hij is vooral bekend van zijn zeer nauwe samenwerking met Peter Jackson, ten tijde van de LotR-verfilmingen. Toen de films gemaakt werden, heeft Peter Jackson Alan Lee en John Hurt gekozen als verantwoordelijken voor het 'Art Departement'. Zij kozen in principe over heel veel dingen hoe het er uit moest zien en tekenden heel veel dingen, die ze dan later nagebouwd hebben om in de films te gebruiken.

Meer hierover kun je zien op de Special Extended Edition van The Lord of the Rings. Op die 12-delige dvd-box staat mooi uitgelegd hoe alles precies in zijn werking is gegaan.

5e jaars
5e jaars

Verdiend: 82 Sikkels

Fandrel is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Aug 06, 2007 2:54 Terug naar boven Sla dit bericht op

De volgende boeken zijn er:

-Letters.
-Lotr.
-HoMe. (-History of Middle-earth)
Unfinished Tales
de sil.

The New Shadow (30-50pagina's)

Nothing of my homeland remains but ash and sorrow.
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

BerichtGeplaatst: Ma Aug 06, 2007 3:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

Fandrel schreef:
De volgende boeken zijn er:

-Letters.
-Lotr.
-HoMe. (-History of Middle-earth)
Unfinished Tales
de sil.

The New Shadow (30-50pagina's)

Nou, je lijstje klopt niet helemaal. De Kinderen van Húrin, de Hobbit en Sprookjes staan er niet bij. The History of Middle-Earth, is een reeks die ik in mijn lijstje achterwege heb gelaten, omdat die niet in het Nederlands vertaald is. Wat ik bijzonder jammer vind. Want elk boek bevatte prachtige afbeeldingen van Alan Lee. En ik heb niet meteen zin om sommige in het Engels te kopen. Dan klopt mijn collectie niet Razz

7e jaars
7e jaars

Verdiend: 108 Sikkels

Wizardjuh is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Aug 06, 2007 11:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ga zo even naar de bieb om de Silmarillion te lenen, want die heb ik (tot mijn grote schaamte) nog niet gelezen (Net als de Kinderen van Húrin Embarassed ).
Weet iemand trouwens of er ook een '60 jaar In de Ban van de Ring'-Editie bestaat van een van die twee? Daar heb ik namelijk De Hobbit en In de Ban van de Ring van. Past wat mooier bij de collectie dan een andere editie ; ).
Ik heb trouwens ook een cursus Quenya gevonden, via een link op Wikipedia. Quenya is de taal die de Hoge Elfen spreken. 'Harry Potter a i Firin Airiti' is bijvoorbeeld de titel van HP7 in het Quenya (De titel is geen spoiler meer, dacht ik?).

Autanyel

Fandrel
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 82 Sikkels

Fandrel is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2007 12:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja weet Lupos, maar aangezien die boeken nog niet door andere waren aangedragen deed ik die maar.

El Eatello Endorenna utulien. Sinome maruvan ar Hildinyar tenn' Ambat-metta!

Realms in Exile ie, Gondor en arnor.
maar ze kunnen niet in Exile zijn. aangezien hun vroegere land voor eeuwig onder de golven ligt.

(Een van de palantir was gezet op het Westen naar Elfenwoon maar Numenor was voor altijd bedekt door de zee, Elendil had heimwee hehe)

Amon Sul had er een, Annuminas ook, Orthanc, Minas Thirith, Minas Ithil, Osgiliath (Meestersteen, maar niet de krachtigste)
Krachtigste palantir was gevestigd op de Tuna. (Tirion)

De enige zeevaarder die de kust wel wist te bereiken was Eärendil, die kwam om de hulp van de Valar te vragen tegen Morgoth aan het eind van de Eerste Era. Na de val van Morgoth werden de betoverde eilanden vernietigd, en een groep aan de Valar trouwe mensen werd naar het eiland Númenor gebracht, vanwaar Aman te zien was, maar waar zij nooit heen mochten varen. Uiteindelijk werden de Númenoreanen opstandig omdat ze naar de onsterfelijkheid verlangden, en toen zij voet aan wal zetten opende Eru Ilúvatar een grote afgrond in de zee waardoor Númenor ten onder ging en vrijwel al haar bewoners omkwamen. Sindsdien werd Aman buiten de cirkels van de wereld geplaatst, en was alleen nog te bereiken door de Elfen.

Das eigenlijk fout, er zijn mensen geweest die wisten langs die eilanden te komen, kwamen daar en stierven daar (grote uitzondering is Tuor). Zelfs naardat Aman buiten de cirkels werd geplaats wisten enkele sterfelijke zeevaarders the rechten weg te vinden.

hihi ^^

Nothing of my homeland remains but ash and sorrow.
Chris.
Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Verdiend: 0 Sikkels

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2007 11:44 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb vorige week het nieuwste boek van Tolkien, de kinderen van Hurin gekocht. Bij de bieb verkochten ze hem maar voor 5 euro, terwijl het nog een heel nieuw boek was.

Wat ik er tot nu toe van heb gelezen vond ik heel goed, al was het begin wel lastig om te volgen. Maar dat komt denk ik doordat ik het boek de Silmarillion nog niet heb gelezen. Dan wordt je in het begin doodgegooid met nieuwe namen die allemaal op elkaar lijken. De tekeningen van ALan Lee zijn als gewoonlijk heel mooi.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Rylane
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 420 Sikkels

Rylane is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2007 8:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb met mijn verjaardag in Juni 'de kinderen van Hurin' gekregen. Toen was ik net weer begonnen met 'in de ban van de Ring', dus ik ben nog steeds niet begonnen met lezen.
Maar na alle reacties in dit topic te hebben gelezen ben ik heel nieuwsgierig gaan worden. Laat ik maar snel gaan lezen, ik kan niet wachten.

King of the Silvan Elves

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2008 13:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

*Ook dit topic mag wel eens opgestoft worden*

Inmiddels heb ik Kinderen van Hurin al lang uit, maar ik heb mijn mening nog niet gepost nadat ik het boek heb gelezen.

Ik vond het boek heel leuk, de poetische stijl waarin het geschreven is, sprak me aan. Daarnaast was het karakter van Turin, eigenlijk de hoofdpersoon van het boek, interessant. Waar ik me wel soms aan irriteerde was de voorspellingen die in het boek van tevoren werden gedaan. Daardoor was het boek soms lastiger te volgen. Maar voor de rest was het gewoon een topboek.

16-08-2005 ~ 31-12-08
eilonwy
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 42 Sikkels

eilonwy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2008 15:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tolkien is briljant!!

gelezen: De Hobbit, In de ban van de Ring, De kinderen van Húrin, en De sprookjes van Tolkien.

Ik vond het echt allemaal briljant!! De sprookjes natuurlijk niet dat je zegt 'wow' maar toch leuk ^^
Heb vandeweek de Kinderen van Húrin uitgelezen,.. en t is zo'n mooi boek. Heel triest, maar zo mooi.

Zoiezo, is Midden-aarde echt briljant + alle volkeren en rassen...
Ik bedoel, wie wil er nou niet z'n oude dagen slijten in de Gouw,... of Rivendell een keer bezoeken... *grijpt hart en droomt weg*

Scran
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 108 Sikkels

Scran is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 11:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Gelezen : Hobbit Ofcource 9al 3 keer uitgelezen.Voor het eerst op me 10de Very Happy)
Fellowship of the ring,The Two Towers,The Return OF The King ook allemaal 3 keer gelezen behalve boek 3 pas 2 keer :S
(Voor het eerst ook weer op mijn 10de geleze Shocked )

Ps. ben nu 12..

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Feb 06, 2008 11:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hmm ik heb de Hobbit al 2x gelezen, de lotr boeken al 10x ofzo maar verder moet ik nog steeds de silmarillion lezen. Denk dat ik hem binnenkort maar eens ga huren. De hobbit vond ik niet erg boeiend op de een of andere manier, vond de lotr boeken veel leuker.

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
Secretus
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 50 Sikkels

Secretus is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Feb 12, 2008 18:40 Terug naar boven Sla dit bericht op

Momenteel bezig in De Hobbit, die ik afgelopen zaterdag had gekocht, en moet zeggen hij bevalt! Het is eerst wel een beetje inkomen vanwege de aparte/oude schrijfstijl maar als je daar eenmaal doorheen bent..! Het boek is wel korter dan ik had gedacht, Tolkien kennende verwachtte ik een wat dikker boek.

Als ik de uit hebt zal ik me wel gaan verdiepen in De Silmarillion, die heeft een vriend van me namelijk maar die is momenteel druk bezig van het herlezen van de Harry Potter boeken.

Verder nog Tolkien-aanraders? Lees hier dat Kinderen van Hurin heel goed is?

Chris.
King of the Silvan Elves

BerichtGeplaatst: Di Feb 12, 2008 18:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Secretus:
Heb je LOTR zelf al gelezen? Want dat is natuurlijk het belangrijkste en bekendste boek van Tolkien. Voor de rest vond ik Children of Hurin echt goed. Minder toegankelijk dan de hobbit of LOTR, maar het is wel toegankelijker dan bv. de Silmarilion denk ik. Al heb ik het laatste boek nog steeds niet gelezen.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp