Auteur |
Bericht |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Aug 03, 2006 11:24 |
 |
Hmmz, klinkt heel logisch wat je zei tea, maar als je zegt 'de laatste drie' dan heb je het toch over een groep? Maar áls we het over 1 groep hebben, dan moet alles toch in het enkelvoud? dus ongeveer zo:
Citaat: | De laatste drie keek met schichtige blik onder de kap van hun mantel |
maar dat klinkt gewoon niet
Dus ik ga gewoon doen wat Tea zegt
PS; ik heb deze vraag niet alleen geplaatst omdat Ãk ermee zit, maar ik kan me voorstellen dat het voor iedereen wel eens lastig zou kunnen zijn aangezien het feit dat er hierover geen duidelijke regel bestaat en iedereen maar op zijn gevoel moet afgaan. |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ginny’s hart leek te breken..'
Ketenvuur |
|
  |
 |
Miss. Danique Griffel
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
Woonplaats: Verwegiestan, in niemandsstad aan de nergensweg op nummer 0
|
Geplaatst:
Zo Aug 06, 2006 9:50 |
 |
Het is toch dat er drie zijn, maar dat iedereen maar een kap en mantel heeft dus zo.
De laatste drie keken met schichtige blik onder de kap van hun mantel |
_________________ "I can't change faith, Ginny, nor can I let things happen that weren't meant to be so!"
Harry Potter en het slachtoffer van de Liefde ook eens! |
|
  |
 |
Cathy
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Aug 07, 2006 4:26 |
 |
ieder van hun heeft maar EEN mantel, dat maakt (volgens mij) dat het gewoon mantel is geen meervoud ofzo... kijk het anders na in een boek, het staat waarschijnlijk wel in een van de Harry Potter boeken, waarschijnlijk bij het kampeer deel van boek vier, omdat er dan dooddoeners zijn die allemaal een masker dragen, dan zal het er waarschijnlijk wel staan, in het meervoud of enkelvoud
ook heb ik een keer een fanfiction gelezen (niet hier) die geweldige fouten wist te maken met de lange ij, dus hier een tip: als je schrijft (in een schrift ofzo) schrijf je
waarschynlyk
maar op de computer is de "y" toch echt die griekse y en de ij de lange ij, op de computer is het dus
waarschijnlijk
om zo een heel verhaal te lezen is erg vervelend en het leest niet lekker
verder nog een tip voor het nakijken van je verhaal, voor je het gaat posten: stel jezelf na iedere zin de vraag: "klopt deze zin?" of zelfs maar na een deel van een zin, want als je het hele verhaal aan een stuk door leest ga je op in het verhaal en, omdat jij weet wat je bedoelt, lees je makkelijk over fouten heen. een veel gemaakte fout van mij is "vna" en als ik het dan aan een stuk door nakijk lees ik daar overheen, want, ja, ik weet wat ik ermee wil zeggen, ik weet het verhaal en lees het dus maar heel snel.
tot zover mijn gezemel
Magical Kisses,
Cathy |
|
|
  |
 |
FLORAxBELLA
Dreuzel

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Aug 09, 2006 16:52 |
 |
Ik ben het hier niet mee eens, met meer berichtjes wordt het toch ook veel leuker en gezelliger? Nu heb je alleen zo'n kale topic met één en al verhaal... Daar is dus écht niks aan. |
_________________ Ben voor blauw
Ben voor ravenklauw! |
|
  |
 |
Idril
The First Aid Mod

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Aug 09, 2006 18:38 |
 |
@FLORAxBELLA; in dit topic moet je schrijftips geven, geen geen klachten over de regels. Overigens houden we de regel 'geen reacties in de verhalentopics' gewoon zo, dat bevalt de meesten namelijk prima. Voor gezelligheid kun je naar het reactietopic. (einde mod-commentaar )
@Cathy; bedoel je nou dat jij vind dat je 'waarschynlyk' of juist 'waarschijnlijk' moet typen? Want het moet natuurlijk gewoon dat laatste zijn! Die persoon had dus helemaal geen fouten gemaakt met de ij lijkt me. |
  |
 |
Cathy
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Aug 10, 2006 19:37 |
 |
@Mrs Idril Greenleaf: die persoon schreef alles met een y het moet zijn waarschijnlijk maar hij/zij (weet het niet meer) schreef steeds waarschynlyk... had ik het fout geschreven dan? ik bedoel het dus zoals het hier boven staat! *wijst* |
|
|
  |
 |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Aug 30, 2006 20:49 |
 |
Citaat: | verder nog een tip voor het nakijken van je verhaal, voor je het gaat posten: stel jezelf na iedere zin de vraag: "klopt deze zin?" of zelfs maar na een deel van een zin, want als je het hele verhaal aan een stuk door leest ga je op in het verhaal en, omdat jij weet wat je bedoelt, lees je makkelijk over fouten heen. een veel gemaakte fout van mij is "vna" en als ik het dan aan een stuk door nakijk lees ik daar overheen, want, ja, ik weet wat ik ermee wil zeggen, ik weet het verhaal en lees het dus maar heel snel. |
En er is dus iets tegen die veelgemaakte fouten Fouten zoals 'vna' 'ebn' en alle andere fouten die jij maakt kunnen verbeterd worden door Word.
Typ het foute woord in, bijvoorbeeld 'vna', dan krijg je zo'n rood balkje onder het woord. Klik met de rechtermuisknop op het woord. Dan staan er een aantal verbeteringen, maar als je een van die aanklikt, verbetert de computer em maar één keer.
Hou je muis dus op 'Auto-correctie'. Dan verschijnen er dezelfde mogelijkheden die je eerst werden aangeboden. Klik het woord aan dat je wilt hebben (in dit geval 'van') en dan verschijnt het juiste woord op je scherm.
Voortaan als je dan 'vna' typt, verbeterd de pc het zelf Het kan met alle woorden trouwens... het is oud nieuws, maar ik dacht, laat ik het toch maar plaatsen, |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ginny’s hart leek te breken..'
Ketenvuur |
|
  |
 |
Merel
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
72 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 09, 2006 19:37 |
 |
Hoi!
Jullie kunnen me vast helpen bij dit probleempje! (Ik heb het topic niet volledig gelezen, dus het kan best zijn dat dit al gevraagt werd! Sorry!)
Ik ben er dus nog steeds niet uit of het Lien's boek is of Liens boek is. Moet daar zo'n ' tekentje of niet?
Merel |
|
|
  |
 |
Smalofski
The Writing Mod

Verdiend:
131 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 09, 2006 21:45 |
 |
Metje schreef: | Hoi!
Jullie kunnen me vast helpen bij dit probleempje! (Ik heb het topic niet volledig gelezen, dus het kan best zijn dat dit al gevraagt werd! Sorry!)
Ik ben er dus nog steeds niet uit of het Lien's boek is of Liens boek is. Moet daar zo'n ' tekentje of niet?
Merel |
Volgens mij is het zo: als de naam eindigt op een klinker, of een sisklank, moet het met een '. Bij een klinker moet er dan nog een s achter, bij een sisklank niet. Dus: Liens boek, Kathy's boek, Jos' boek |
 |
tea
2e jaars

Verdiend:
52 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 16, 2006 12:02 |
 |
Heey,
Ik wil nog even reageren op wat Smalofski schreef:
Het klopt inderdaad dat er bij een s-klank alleen een komma moet en dat er bij een andere medeklinker alleen een s moet. Het klopt ook dat er bij een klinker een komma en dan een s moet, alleen niet altijd.
Bij een klinker komt er alleen maar een komma s als de klinker anders wordt afgekapt.
Ik zal even een voorbeeld geven:
Baby's en skies
Bij skie komt er geen komma s omdat 'ie' niet kan worden afgekapt. Ook bij woorden uit een andere taal zoals cliché -> clichés.
Groetjes Tea (Het kan zijn dat ik niet helemaal bij het rechte eind zit, maar ik heb er net met mijn nederlandse leraar een discussie ove rgehad^^) |
_________________ Boys are just like trains. If you lost one, you just take an other.... ^^ |
|
  |
 |
Smalofski
The Writing Mod

Verdiend:
131 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 16, 2006 12:12 |
 |
tea schreef: | Heey,
Het klopt inderdaad dat er bij een s-klank alleen een komma moet en dat er bij een andere medeklinker alleen een s moet. Het klopt ook dat er bij een klinker een komma en dan een s moet, alleen niet altijd.
Bij een klinker komt er alleen maar een komma s als de klinker anders wordt afgekapt.
Baby's en skies
Bij skie komt er geen komma s omdat 'ie' niet kan worden afgekapt. Ook bij woorden uit een andere taal zoals cliché -> clichés.
Groetjes Tea (Het kan zijn dat ik niet helemaal bij het rechte eind zit, maar ik heb er net met mijn nederlandse leraar een discussie ove rgehad^^) |
He, ik kende dat regeltje niet. Goed om te weten!
Ik vroeg me wel af wat je precies bedoelde met 'klinkers afkappen'. Is dat als je van een lange klinker een korte gaat maken door er een s achter aan te plakken? Zoals, sla --> sla's ipv slas. Maar de y in baby's kan je toch ook niet kort maken? Waarom moet daar dan wel een accent s?
Edit: Oh, wacht. Ik bedenk me net dat we overgestapt zijn naar de meervoudsvorm ipv de bezitsvorm. Geldt deze regel ook voor de bezitsvorm? |
 |
tea
2e jaars

Verdiend:
52 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 16, 2006 17:52 |
 |
Citaat: | tea schreef:
Heey,
Baby's en skies
Groetjes Tea (Het kan zijn dat ik niet helemaal bij het rechte eind zit, maar ik heb er net met mijn nederlandse leraar een discussie ove rgehad^^)
He, ik kende dat regeltje niet. Goed om te weten!
Ik vroeg me wel af wat je precies bedoelde met 'klinkers afkappen'. Is dat als je van een lange klinker een korte gaat maken door er een s achter aan te plakken? Zoals, sla --> sla's ipv slas. Maar de y in baby's kan je toch ook niet kort maken? Waarom moet daar dan wel een accent s?
Edit: Oh, wacht. Ik bedenk me net dat we overgestapt zijn naar de meervoudsvorm ipv de bezitsvorm. Geldt deze regel ook voor de bezitsvorm? |
Volgens mij geldt dat ook voor bezitsvormen ja, ik zou geen reden kunnen bedenken waarom niet.
En bij 'klinkers afkappen' bedoel ik inderdaad dat met [color=yellow]sla's en slas. Bij Lily bijvoorbeeld spreek je de y als ie uit en als je er dan een s aan vast zou plakken zou je i zeggen.
Maar bij Susie bijvoorbeeld kan je de ie niet korter maken dus kan je de s er gewoon aan vastplakken.
Ik hop dat het duidelijk is!
Groetjes! |
_________________ Boys are just like trains. If you lost one, you just take an other.... ^^ |
|
  |
 |
pottermania
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
127 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 16, 2006 19:00 |
 |
Wacht ik zal uitleggen hoe ik het geleerd heb: Wanneer het eindigt op 1 klinker moet er een 's achter. Wanneer het eindigt met 2 klinkers achterelkaar, een tweeklank dus, dan hoeft het niet en kan er gewoon een -s achter.
VB: Sanne's boek
VB: Andries' boek
VB: Saskia's boek
VB: Deweis boek
Sanne's boek, is 1 klinker eindigend dus moet met 's
Andries' boek, eindigend met een s dus alleen de '
Saskia's boek, eindigend op ia is geen tweeklank dus 's
Deweis boek, eindigend op ei is een tweeklank dus alleen een s. |
_________________ Fearing the best, fearing the smartest, fearing us!
Ravenclaws, you don't have to be brave to know everything!
Heeft meegedaan aan de laatste zwerkbalwedstrijd, what an honour! |
|
  |
 |
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
364 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jan 05, 2007 18:12 |
 |
Wat ik in sommige berichten zie is deze fout: Geen spacie na de punt, komma of uitroepteken. Niet zo veel mensen maken deze fout maar soms zie ik het nog wel gebeuren. Daarom deze tip voor alle schrijvers en posters hier op het forum:
Na de punt, vraagteken of uitroepteken moet je altijd een spacie tussenlaten.
Deze regel heb ik geleerd toen ik nog typles volgde. Het is wel belangrijk als je mooi Nederlands wil schrijven, anders komt je zin niet mooi uit en is het soms niet duidelijk. |
_________________ If there's anything to say
If there's anything to do
If there's any other way
I'll do anything for you. |
|
  |
 |
Lily Emma
2e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jan 05, 2007 18:40 |
 |
Jup, inderdaad. Wat ook handig is, is dit teken: -
Ik zal een voorbeeld noemen: Ze deed –met hulp van haar toverstok- haar haren iets beter in model en deed wat oorbellen in die vrolijk sierden in haar oorlel.
Dat is altijd wat handiger lezen dan dat je alles tussen haakjes zet enzo, want dat kan soms echt heel storend zijn. Dit is dus eigenlijk hetzelfde als iets tussen ( ) zetten, alleen zijn - - handiger als je al veel tussen haakjes hebt staan, of als je eigenlijk zoiets wilt gebruiken in de tekst wat al tussen haakjes staat, dan hoef je dus niet: ( test (tekst) ) te doen, maar kun je (tekst -tekst- ) doen, dat is wat minder storend en leest fijner... |
_________________ ¤...And either must die at the hand of the other, for neither can live while other survives..¤
Pain Like a Heaven |
|
  |
 |
|
|