Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Harry Potter VS Frodo Baggins Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Avana's Draco
Oude Forumnaam: Strijder van Perkamentus Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 5 Sikkels

Avana's Draco is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Jul 31, 2007 18:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

Om eerlijk te zijn, kan ik maar weinig gelijkenissen vinden tss LOTR en Harry. Harry Potter is een stuk realistischer en minder ruig en gort dan Tolkiens verhalen. Ik betwijfel eigenlijk of ze echt zo populair waren. LOTR waren cultboeken, dus gelezen door een specifiek publiek. Mensen zijn de boeken gaan lezen, toen ze de film hadden gezien.
Buiten het feit dat je Gandalf met Perkie kan vergelijken en Fred en George met Pepijn en ... naam kwijt Smile , vind ik niet zoveel gelijkenissen.

I find it all so amusing.

Don’t cry because it’s over. Smile because it happened.
Profiel bekijkenStuur privébericht
Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Jul 31, 2007 19:26 Terug naar boven Sla dit bericht op

Lord of the rings is fantasy net als HP, en neem van mij aan dat de boeken heel erg populair waren toen ze net uit waren ( mijn opa en heel veel vrienden en kennissen lazen ze+ nog veel meer mensen die ik ken) het was misschien niet zo hype als HP maar dat komt omdat er in die tijd nog geen forums of films van waren. Reken maar dat ze razend populair zouden zijn als ze nu uitgekomen waren.
Net wat ik zei voor mij is LOTR meer realistisch omdat er geen spreuken en bezweringen in voor komen ( op een paar elfenspreuken na ).
Trouwens dat Rowling ideeen heeft gestolen bedoel ik niet zo, meer geleend of geinspireerd door LOTR. Het is ook niet erg maar het valt wel op omdat veel wezens op elkaar lijken.
Gandalf- Perkamentus vind ik niet zo lijken, ondanks dat ze allebei wijs en oud zijn en goed in magie.

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
Larka
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 51 Sikkels

Larka is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Aug 01, 2007 0:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rogue schreef:
@ Bernou:
1. - Hagrid- ik ben zijn naam even kwijt maar het was ook een grote reus

2.
@ Larka: ik heb bij LOTR altijd het gevoel alsof het meer geloofwaardig is als harry potter, omdat er maar weinig dingen niet echt gebeurd kunnen zijn. Ok de ring en alles eromheen kan niet gebeuren maar waarom zou de rest niet kunnen gebeuren? Mensen die vechten voor de vrijheid van hun volk zijn er meer geweest hoor ( zie films als BRaveheart ). Ik vind LOTR realistischer overkomen dan HP.

1. welke reus in LOTR ?? ik ken helemaal geen reus in LOTR die een rol van betekenis speelt (de rest van j punten kloppen wel, maar het zijn ook wel punten die nodig zijn om een boek leuk te maken (hoewel aragog - shelob wel veel op elkaar lijkt idd))

2. LOTR vind ik ook realistischer ja, maar ook LOTR kan niet echt gebeurd zijn, daarom is dat wel een overeenkomst met HP Wink . En niet alleen de ring is niet mogelijk, maar juist die verschillende rassen bestaan in het echt niet bij mensen, behalve als je aziatisch-europees-Afrikaans rassen noemt, maar dan alsnog ljken ze veel op elkaar en hebben ze niet zoveel verschil als mensen-elfen-dwergen.

Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Wo Aug 01, 2007 17:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

natuurlijk kan het allebei niet echt gebeurd zijn maar voor mij was LOTR altijd wat realistischer, omdat er niet getoverd werd met stokken enzo.
De reus heette Ghan Buri Gan, en hij leidde Aragorn, Legolas en Gimli naar Mordor ( als ik het goed heb ) dat kan je alleen weten uit de boeken want het is niet in de film voorgekomen.

Sawyer
Larka
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 51 Sikkels

Larka is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Aug 02, 2007 13:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rogue schreef:
natuurlijk kan het allebei niet echt gebeurd zijn maar voor mij was LOTR altijd wat realistischer, omdat er niet getoverd werd met stokken enzo.
De reus heette Ghan Buri Gan, en hij leidde Aragorn, Legolas en Gimli naar Mordor ( als ik het goed heb ) dat kan je alleen weten uit de boeken want het is niet in de film voorgekomen.

ik heb de boeken gelezen, maar dat staat niet in mijn versie over die reus Rolling Eyes . Aagorn, Legolas en Gimli gaan ook alleen naar mordor als ze de aanval van Mordor op Gondor hebben overleefd. Daarna gaan ze met een leger van zowel Gondor als Rohan naar Mordor, zonder reus. Mijn boek is dan wel oud (22e druk uit 1979), maar het lijkt me sterk dat ze het verhaal veranderd hebben

magic@home
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

magic@home is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 02, 2007 14:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

@rogue Ik moet zeggen dat ik me helemaal niest kan herinneren van een reus in lord of the rings, volgens mij heb je het dan verkeerd begrepen(of ik heb een slecht geheugen).

Maar goed daar gaat niet om.
Gandalf/Perkamentus en Harry/Frodo vind ook ik veel van elkaar weg hebben. Harry en Frodo hebben beiden een soortgelijke missie en Gandalf en Perkamentus zijn beiden onvoorspelbare en excentrieke tovenaars. Gelijkenis is er naar mijn mening zeker

"But you're Muggles! We must have a drink! What's that you've got there? Oh, you're changing Muggle money. Molly, look!"
– Arthur Weasley
SeverusSnape
The Half-Blood Prince
The Half-Blood Prince

Verdiend: 218 Sikkels

SeverusSnape is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 02, 2007 14:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind het een beetje irritant dat mensen (en dan heb ik het vooral over de critici) telkens HP met LOTR vergelijken. Ik bedoel, uiteraard zijn er overeenkomsten, maar dat is bij elk boek zo. Elk heeft een hero/heroine, een slechterik, een helper, etc.

Als LOTR niet alweer populair geworden was (door de films) dan had bijna niemand een gelijkenis gezien. Nu zijn veel HP fans ook LOTR liefhebbers, en proberen ze overal vergelijkingen te maken.

Ik vind het vooral irritant dat nu boek 7 uit is, sommige critici schrijven: "de Harry Potter reeks is leuk, maar niet zo goed/magisch/ talentvol geschreven" als Lord of the Rings. Daar stoor ik me erg aan. JKR is een independent writer en ze hoeft toch niet telkens vergeleken te worden met andere schrijvers die in hetzelfde genre hebben geschreven. Wat een onzin!

Oh, en ik vind Frodo en Harry niet op elkaar lijken, kwa uiterlijk niet, en ook niet kwa innerlijk.

Helen
Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

Verdiend: 0 Sikkels

Helen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 02, 2007 15:00 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bedoel je niet die trol in die grot? want een andere reus kan ik me ook niet herinneren.

Ok het lijkt allemaal erg op elkaar in grote lijnen maar de sfeer vind ik toch wat anders.
@SVP volgens mij waren het Mary en Pippin (in het engels)

Woei, Gryff van het jaar 2008!
Master of Magic
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 47 Sikkels

Master of Magic is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 02, 2007 15:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

@SVP en Helen: Ze waren inderdaad Pippin en Merry (Engels). NL'se vertaling is: Pepijn en Merijn.

De boeken hebben wel een aantal overeenkomsten, maar zijn toch erg verschillend. Het zijn twee andere verhalen. Een paar kleine dingen (wezens, een helper) hebben ze wel gelijk, maar ik denk niet dat Rowling die ideeën heeft 'gestolen' - dat zou ze niet doen. Die kleine dingen, zoals de wezens, die komen ook wel voor in andere fantasy boeken. Het is meer toeval.
Tenslotte zijn het gewoon twee verschillende verhalen.

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Do Aug 02, 2007 18:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

nee het was niet de grottrol uit boek 1 dat weet ik zeker. Misschien was het geen reus maar een heel groot mens wezen, ik weet het niet. Ik zal binnenkort nog eens boek 3 nalezen om het te chekken. Hij kan ook gewoon een reusachtige man geweest zijn.
zoals al gezegt is door SeverusSnape vergelijken veel mensen de boeken met elkaar, ik denk ook voornamenlijk omdat het allebei fantasy is en de verhalen wel wat op elkaar lijken ( slecht persoon moet vernietigt worden ) maar aan de andere kant in zoveel boeken komt dat voor.

Sawyer
Evel
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 46 Sikkels

Evel is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Aug 03, 2007 0:30 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik vind het heel anders... natuurlijk, misschien is de achterliggende gedachte ergens wel hetzelfde, maar Harry Potter is wat vlotter, wat meer voor elke leeftijd en ik zie toch het grote verschil dat Zweinstein heet.
in Lord of the Rings zitten toch ook heel andere wezens, denk maar aan de Elfen (<3) en Enten...

ik ben fan van beide boeken en films en ik vind het totaal verschillend.

ps. en het is Pepijn en Merijn. foei! (lievt Pepijn en Merijn)

Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 48 Sikkels

Schouwer is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2007 11:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mijn voorkeur gaat helemaal uit naar Harry. Achter de Lord of the Rings zit geen verhaal, alleen de Ring zien te vernietigen. Bij Harry zit er nog zoveel achtergrondinformatie omheen, dat is echt prachtig.

Ik vind de films van de Lord of the Rings wel een stuk mooier. De boeken van Harry komen wel hoog boven de LOTR uit, maar dat komt om het verhaal, en dat verhaal van HP spreekt me meer aan.

Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2007 13:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

wacht even hoor Shocked er zit geen verhaal achter LOTR?? Shocked weet je wel hoeveel boeken er voor lotr geschreven zijn zoals de hobbit, de silmarilion ( die gaat over de geschiedenis van de elfen in midde aarde, waardoor je meer snapt van de lotr boeken ). In de LOTR boeken zelf staat ook zoveel achtergrond informatie, het is een veel diepgaander verhaal dan HP, lotr is voor volwassenen geschreven, maar is prachtig gedetailleerd en heel veel info. ( net als hp trouwens ) Ik vind het een beetje een rare opmerking om te zeggen dat er geen verhaal achter lotr zit.

Sawyer
LuCos
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 121 Sikkels

LuCos is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2007 13:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nja, je kan elk fantasy-verhaal met LotR vergelijken, en daarbij vind ik Harry Potter nog wel meevallen, natuurlijk zijn er wel de zelfde wezens enzo. Maar ik hoor niks over elfen bij Harry Potter.

Grindl
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 24 Sikkels

Grindl is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Aug 21, 2007 10:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik zie geen gelijkenissen tussen harry potter en frodo baggins... maar wat ik wel kan zeggen is dat the chronicles of narnia een mengeling is van harry potter en lord of the rings! ik weet niet als er nog andere mensen zijn die dit hebben opgemerkt...

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp