Auteur |
Bericht |
Whitelighter
6e jaars

Verdiend:
2 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jan 12, 2008 23:54 |
 |
Voor welke leeftijden is het boek nu eigenlijk en waarom?
Vanaf ze zo oud zijn om het echt goed te begrijpen, anders heb je er weinig aan. Ik ben echt slecht in leeftijden schatten en dus hier ook geen schatting van leeftijd. Maar je moet echt wel oud genoeg zijn om het te begrijpen.
Wie in je omgeving lezen deze boeken?
Bijna al mijn vriendinnen hebben de boeken gelezen. Maar mijn vriendinnen zijn niet van dezelfde leeftijd dan mij en het valt toch op dat ik niemand persoonlijk ken die de boeken heeft gelezen van mijn eigen leeftijd. Ik ben nu 15.
Schaam je je soms dat je de boeken leest en waarom?
Ja ik schaam me er soms voor. Vooral omdat bij ons op school alleen de oudere de boeken lezen en de meeste van mijn leeftijd bij ons op school Harry Potter dom vinden. Ik ken zelfs iemand die de boeken van haar moeder moet lezen, maar die dat tegen haar zin doet.
Wat vind je ervan als mensen hier anders over denken?
Dat is hun eigen keuze. De meesten kennen ook het verhaal van de boeken niet en dus kunnen moeilijk inschatten of het nu eigenlijk tof is of niet. Ze moeten wel niemand uitlachen die daar een andere mening over heeft, namelijk iemand die er grote fan van is zoals wij.
Waarom vind je de HP boeken leuk (voor iedereen)?
Mysterie en fantasy interesseerd me enorm. Ook mythes en legendes enzo. Maar ik houd wel altijd strikt de werkelijkheid en fantasiewereld uit elkaar. Je hebt zo van die mensen die soms zelf het verschil niet meer weten. Of de boeken voor iedereen zijn weet ik niet. Je hebt mensen die daar niet van houden. |
_________________ De wereld is een boek, wie nooit reist leest er minder dan een pagina in. |
|
  |
 |
TopazLover <3
Writer of Dreams

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 13, 2008 13:22 |
 |
Ik las deel 4 toen ik 7 of 8 was. Heel vroeg, idd. Ik begreep het wel allemaal, maar toch zou ik de boeken 10+ doen.
Eh... mijn ouders, overige familie, vriendinnen...
Nee, waarom? Iedereen heeft zijn eigen smaak, ook als het om boeken gaat.
Maakt mij niks uit.
Ze zijn fantasie, maar ook zo geschreven alsof het echt gebeurd is. Deel 1, 2 en 3 zijn totaal niet zwaar, daarna wordt het langzaam zwaarder. Dus de eerste boeken zijn geschikt voor 10+, maar de boeken daarna voor 12+ |
_________________ Running at Ron, she flung them around his neck and kissed him full on the mouth. Ron threw away the fangs and broomstick he was holding and responded with such enthusiasm that he lifted Hermione off her feet.
HPF, always in my heart. |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 13, 2008 14:53 |
 |
TopazLover <3 schreef: | Voor welke leeftijden is het boek nu eigenlijk en waarom? |
Nou JKR had een verhaal in haar hoofd en ze had nog niet echt specifiek een doelgroep voor wie ze het zou schrijven. Uiteindelijk heeft de uitgeverij gezegt dat boek 1 geschikt was voor kinderen van 10/11 jaar ofzo. Je moet namelijk altijd een lijn zetten bij boeken voor welke leeftijd het geschikt is. En kinderen van 10/11 jaar konden dus nog boek 1 lezen. Alleen de boeken worden steeds duisterder. Ik weet niet of je dat overal hebt, maar in Nederland gaan kinderboeken tot 12+ volgens mij en daarna heb je al de echte "volwassen" boeken. Deel 1 t/m 3 is ook tussen de leeftijd van 9-11 ofzo. En de andere boeken zijn voor 12+. Dit omdat jongere kinderen het boek niet snappen, en omdat het ook nogal duister kan zijn. Ook met Voldemort en met al die moorden enzo. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jan 13, 2008 14:56 |
 |
@Eva:
De meeste Carry Slee boeken zijn toch voor rond de 15 jaar? Ik denk dat je ook wel in Nederland wel boeken hebt die 16+ zijn. Al zou het misschien niet heel veel voorkomen. Maar je hebt denk ik wel gelijk wat betreft de indeling van de Harry Potter boeken. In het algemeen denk ik dat HP-boeken moeilijker in te delen zijn. Er komen ook thema's in voor die voor volwassenen interessant zijn. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Josse
Heksenleider 2e klas

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jan 17, 2008 22:14 |
 |
Ik had het laatst met mijn zusje over Harry Potter - zij leest de boeken dus niet - en ik snap nu pas waarom zij ze niet graag leest.
Mijn zusje heeft namelijk erg zware dyslexie en als ze HP leest heeft ze vaak het gevoel dat ze woorden niet kent.
Ze is namelijk niet goed in staat de verschillen te zien tussen bestaande woorden die ze niet kent, of woorden als spreuken en dergelijke. Ze weet dus gewoon niet wat ze wel en niet moet weten, om het simpel te zeggen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen hier moeite mee hebben, en ik vraag me eigenlijk af of er meer mensen zijn die dat hebben, of iemand kennen die dat hebben. Want ik vond het best een interesant probleem.
Ik wist niet waar ik dit moest posten, dus doe ik het maar hier, het heeft toch een beetje te maken met wie er HP leest. |
The show must go on my moonlight ♥
MiYuvi ♥ |
|
  |
 |
Severus Sneep
1e jaars

Verdiend:
60 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jan 21, 2008 16:59 |
 |
Ik denk dat mensen die het taalgebruik aankunnen het kunnen lezen. Ik kon het op mijn negende echt wel lezen. Ik had alleen op het begin moeite met één woord: binocle. Haha, dat kan ik me nog heel goed herinneren. Dus ik vind dat je het kan lezen vanaf het moment dat je die woordenschat hebt.
Mijn tante uit Edinburgh leest het en mijn beste vriend(inn)en.
Ik schaam me totaal niet omdat ik de boeken lees omdat het gewoon iets normaals is. Iedereen heeft een eigen smaak qua boeken. Ik vind dat mensen moeten denken zoals ze willen denken maar laat gewoon iedereen in zijn of haar waarde.
Ik vind de boeken geweldig omdat het een andere en nieuwe wereld is. Joanne was de eerste die de sleutel heeft bemachtigd om het bijna waarheid te maken. |
|
|
  |
 |
Glauces
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 22, 2008 21:50 |
 |
Hmm, ik denk eigenlijk dat het een beetje oploopt naarmate je verder komt met lezen, net als Eva. Het taalgebruik valt denk ik wel mee, kinderen van ongeveer 10 moeten het al wel kunnen lezen.
Uhm, m'n halve vrienden/vriendinnenclub, mijn tante, mijn moeder, mijn oudtante, mijn vader is er ook wel eens mee begonnen... en dat was het wel zo ongeveer. Niet zo bijster veel dus.
Nee, iks chaam me er niet voor. Ik lees gewoon wat ik leuk vind.
Nou, dat is simpel: er is hier vrijheid van meningsuiting. Als anderen die boeken kinderachtig vinden, dan mogen ze dat.
De sfeer in de boeken is zo geweldig, het leest lekker, het gaat over onderwerpen die denk ik zowel jong als oud aanspreken en bovendien leef je er geweldig in mee. |
 |
Remvon
4e jaars

Verdiend:
137 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Feb 11, 2008 9:22 |
 |
Ik wilde een nieuw topic openen onder het mom: HP ook voor 30-plussers ?
Toen kwam ik dit item tegen, dus plaats het hieronder.
Ik ben 34 en ik kom tot nu toe op dit forum alleen leeftijd: 12 - 23 jaar tegen en vraag me af of er nog meer fanatieke 30 plus HP fans zijn, want ik ken ze zeker in mijn omgeving.
Ik schaam me er ook absoluut niet voor dat ik de boeken, maar ook de films leuk vind.
Ik vind de laatste 2-3 boeken zeker pas voor de oudere kinderen geschikt en ik vraag me serieus af of iemand van 11-12 jaar die alle boeken leest de hele verhaallijn goed begrijpt. |
|
|
  |
 |
Narcissa
Erelid in de Orde van Merlijn

Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†
|
Geplaatst:
Ma Feb 11, 2008 11:24 |
 |
Citaat: | Ik ben 34 en ik kom tot nu toe op dit forum alleen leeftijd: 12 - 23 jaar tegen en vraag me af of er nog meer fanatieke 30 plus HP fans zijn, want ik ken ze zeker in mijn omgeving.
Ik schaam me er ook absoluut niet voor dat ik de boeken, maar ook de films leuk vind |
Ik weet zeker dat je mensen nog zal vinden die ongeveer jou leeftijd hebben. Persoonlijk ga met een paar mensen om die jou leeftijd hebben, en eentje is nog wel iets ouder dan jou
En vind het altijd wel tof om mensen te ontmoeten of tegen te komen die wat ouder zijn. Persoonlijk kan ik nog eens veel van ze leren.
Leuk dat je op het HPF zit  |
_________________ †Het geluk van de vampiers is met ons!!†
Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!
( Wens de mensen veel geluk en succes verder! ) |
|
  |
 |
IMPEDIMENTA
Dreuzel

Verdiend:
48 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mei 06, 2008 18:42 |
 |
Er is idd geen leeftijd voor. Al zijn er misschien van een bepaalde leeftijd meer dan andere. Ook ik ben 'hier' de enige die 'echt' van Harry Potter houdt. Ik ken opzich wel mensen die de delen gelezen hebben (maar dan soms ook maar de 1e drie alleen). Maar niet zoals ik het leuk vind. Opzich wel jammer  |
|
|
  |
 |
xMaritt
3e jaars

Verdiend:
28 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Mei 11, 2008 18:16 |
 |
Ik denk vanaf ongeveer 10 jaar, ookal ben ik op m'n negende begonnen, maar ik las al snel boeken voor 14 jaar &zo. Het ligt eraan hoe erg je gevorderd ben in boeken lezen om het zo maar te noemen. Maar ik denk dus vanaf 10 jaar, anders zal je het moeilijk begrijpen en er misschien wel bang van worden.
M'n vader, beste vriendin & buurmannen enzo Maar ik kan het verder zo niet noemen. Mn moeder en zusje zijn begonnen, maar m'n moeder is al weer snel aan een ander boek begonnen en m'n zusje vind het te dikke boeken (ik probeer het uit hun hoofd te praten, maar het lukt niet)
één woord; NEE. Als ik ze wil lezen, dan lees ik ze, punt. Vind je het stom dan ga je maar weg
Wat vind je ervan als mensen hier anders over denken?(Dit beantwoord ik maar over wat ze van Hp vinden?)
Dan Avadie Kedavrie ik ze Nee, ieder zijn eigen mening, maar ik probeer het wel uit hun hoofd te praten; meestal hebben ze nog geen één boek gelezen en is hun mening gebaseerd op de films of op niks.
Omdat het een hele andere (fantasie)wereld is waarin je je telkens weer kunt verstoppen. En in die wereld voel ik me gelukkig. |
_________________ Ron; ...'- hij moet geweten hebben dat ik jullie in de steek zou laten.' 'Nee', verbeterde Harry hem. 'Hij moet geweten hebben dat je altijd terug zou willen komen.' |
|
  |
 |
Shiralee
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mei 12, 2008 13:50 |
 |
Ligt eraan hoe snel je dingen leert begrijpen en hoe beter je kan lezen. Het moet natuurlijk wel begrijpbaar zijn, en bij ieder persoon is dat anders.
Mijn nicht Joyce, een klasgenoot Donnovan en verder weet ik het eigenlijk niet echt.
Ja best wel eigenlijk, ik ben dan meteen bang om uitgemaakt te worden voor boekenwurm. Maar dat heeft denk ik ook wel een beetje met mijn leeftijd te maken, ik denk hoe ouder je word hoe meer je er schijt aan krijgt. Sorry voor mijn taalgebruik. :')
Ja nou ja, ligt eraan bij welk persoon natuurlijk. Vaak wel, maar net zoals de vorige vraag heeft dat denk ik met mijn leeftijd te maken en misschien wel een stukje onzekerheid.
Omdat het spannend is, en je je lekker in kan leven! |
|
|
  |
 |
T. Marissen
Dreuzel

Verdiend:
27 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 14, 2008 17:25 |
 |
ik denk 15+ om het echt goed te begrijpen.
Paar vrienden van mij
Nee zeer zeker niet waarom zou ik?
Wat vind je ervan als mensen hier anders over denken
Laat ze lekker stikken
Het sfeertje spreekt me erg aan. |
|
|
  |
 |
Jessica.
Zwadderich Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Mei 18, 2008 12:14 |
 |
Ik denk dat wanneer je een jaar of 11/12 bent je de eerste boeken wel kunt lezen. Zelf was ik jonger... je moet wel van lezen houden, natuurlijk. Je moet een kind dat lezen haat niet opeens een HP boek gaan geven. Er is een kans dat het gelijk verslaafd raakt en niet stopt met lezen, maar die kans is klein. Nee, als een kind het gewoon leuk vind, is dat de leeftijdslijn. Voor ieder anders dus.
Voor kleinere kinderen... neh, ik denk het niet. Daarvoor is het toch te eng en te slecht te begrijpen denk ik... En man met twee gezichten... dood en verderf... Ik kan het begrijpen dat een kind van 7/8 dat niet leuk vind  |
HPF and us <3
Forever in our hearts! |
|
  |
 |
Oswinta
Dreuzel

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mei 24, 2008 13:32 |
 |
Ik vind de boeken zeker voor iedereen!! Naja.. iig. vanaf een jaar of 12 idd. Sommige stukken kunnen misschien nog te eng zijn voor sommige kinderen onder de 12.
Ik vind het altijd erg stom als mensen nog nooit iets van Harry Potter hebben gelezen en zeggen dat er niets aan is en dat ze het niet leuk zullen vinden!! Ik geef eerlijk toe.. ik was ook zo, maar ik was wel zo dat ik dacht oke ik geef het een kans en begin met lezen.. En sindsdien was ik verslaafd!! Ik vind dat je pas mag zeggen dat het niets is als je het boek hebt gelezen, maar denk dat erg weinig mensen dan zullen zeggen dat het boek nog steeds niets is!! |
|
|
  |
 |
|